Koulukalusteiden ominaisuuksia havainnollistava video: case Kuopion Woodi Oy
Hokkanen, Maisa (2022)
Hokkanen, Maisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101121106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101121106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuopion Woodi Oy, joka valmistaa julkiti-lakalusteita päiväkoti-, koulu- ja palveluasumisen kohteisiin. Opinnäytetyössä suunnitel-laan ja toteutetaan markkinointivideon, jonka on tarkoitus havainnollistaa Woodin kou-lumalliston kalusteiden ominaisuuksia. Tavoitteena oli luoda video, jota voidaan käyttää niin sosiaalisessa mediassa kuin erilaisissa tapaamisissa asiakkaiden kanssa ja jakaa linkkinä Woodin asiakkaille katsottavaksi.
Opinnäytetyössä lähestyttiin videon tekoa sisustussuunnittelun näkökulmasta suunnitte-lemalla kouluympäristöön soveltuvan tila, jota videolla kuvataan. Tila ja sen kalustus suunniteltiin ottaen huomioon moderni oppimisympäristöajattelu, Woodin koulumallis-ton kalusteiden kirjo ja käytännöllisyys videon teon kannalta.
Video toteutettiin 3D-animaationa hyödyntäen 3D-mallinnus- ja 3D-visualisointiohjelmia. Kalusteiden ominaisuuksia tuotiin esille videolla muun muassa luomalla niille liikeratoja. Video viimeisteltiin lisäämällä musiikki sekä logot ja tekemällä värikorjauksia videonkä-sittelyohjelmalla.
Lopputuloksena on kaksi eri pituista videota, joihin on tarkoitus lisätä tekstiä myöhem-min, mutta jotka ovat käytettävissä myös sellaisenaan. Lyhyempi video on leikattu sosi-aalisen median kanavilla jaettavaksi ja pidempi käytettäväksi tapaamissa. This thesis was commissioned by Kuopion Woodi Oy, which manufactures furniture for public spaces such as kindergartens, schools, and service housing. In the thesis the author designed and implemented a marketing video with a purpose to illustrate the features of the furniture from Woodi’s school furniture range. The goal was to create a video that can be used in social media, meetings with customers and that can be shared to Woodi’s cus-tomers.
In the thesis the author’s approach to making the video was from the point of view of inte-rior design, as space suitable for a school environment was designed. The space and its furniture were designed considering the idea of modern learning environments, the range of furniture from Woodi’s school product range and practicality in terms of making the video.
The video was realized as a 3D animation using 3D modelling and 3D visualization pro-grams. The features of the furniture were highlighted in the video, for example, by creating paths around them. The video was finished by adding music and logos, and making colour corrections with a video editing program.
The end result includes two videos of different lengths, to which text is to be added later, but which are also usable as such. The shorter one was edited to be shared on social media channels, and the longer version to be used in meetings.
Opinnäytetyössä lähestyttiin videon tekoa sisustussuunnittelun näkökulmasta suunnitte-lemalla kouluympäristöön soveltuvan tila, jota videolla kuvataan. Tila ja sen kalustus suunniteltiin ottaen huomioon moderni oppimisympäristöajattelu, Woodin koulumallis-ton kalusteiden kirjo ja käytännöllisyys videon teon kannalta.
Video toteutettiin 3D-animaationa hyödyntäen 3D-mallinnus- ja 3D-visualisointiohjelmia. Kalusteiden ominaisuuksia tuotiin esille videolla muun muassa luomalla niille liikeratoja. Video viimeisteltiin lisäämällä musiikki sekä logot ja tekemällä värikorjauksia videonkä-sittelyohjelmalla.
Lopputuloksena on kaksi eri pituista videota, joihin on tarkoitus lisätä tekstiä myöhem-min, mutta jotka ovat käytettävissä myös sellaisenaan. Lyhyempi video on leikattu sosi-aalisen median kanavilla jaettavaksi ja pidempi käytettäväksi tapaamissa.
In the thesis the author’s approach to making the video was from the point of view of inte-rior design, as space suitable for a school environment was designed. The space and its furniture were designed considering the idea of modern learning environments, the range of furniture from Woodi’s school product range and practicality in terms of making the video.
The video was realized as a 3D animation using 3D modelling and 3D visualization pro-grams. The features of the furniture were highlighted in the video, for example, by creating paths around them. The video was finished by adding music and logos, and making colour corrections with a video editing program.
The end result includes two videos of different lengths, to which text is to be added later, but which are also usable as such. The shorter one was edited to be shared on social media channels, and the longer version to be used in meetings.