Satamalaiturin liikuntasaumojen välisen lohkon kantavien rakenteiden mitoitus
Ihalin, Riikka (2022)
Ihalin, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021059
Tiivistelmä
Suomen huoltovarmuuteen vaikuttaa satamien sujuva logistiikka. Opinnäytetyössä suunniteltiin erään Suomen sataman paalulaiturin lohkon kantavia rakenteita Insinööritoimisto Profundin toimeksiantona. Pääpaino suunnittelussa oli teräsbetonilaattojen ja -palkkien mitoituksessa, jonka lisäksi työssä mitoitettiin myös teräspaaluja ja liikuntasaumojen terästapit. Suunnittelussa voitiin vaikuttaa vain terästen määrään, sillä laattojen ja palkkien mitat oli ennalta määritetty yleissuunnitteluvaiheessa.
Autodeskin Robot-laskentaohjelmaan muodostettiin eri kuormitusten mukaisia laskentamalleja, joista laskettiin suurimmat mitoittavat momentit, leikkausvoimat ja vääntömomentit. Teräsbetonisten rakenteiden teräksen mitoitettiin Eurokoodi 2:n mukaisesti ja teräspaalujen sekä liikuntasaumaterästen kestävyys laskettiin Eurokoodi 3:n mukaisesti.
Laivan törmäys fenderiin osoittautui monessa tapauksessa teräksiä mitoittavaksi voimaksi. Lisäksi ajoneuvonosturin kuorma mitoitti erään palkin teräksiä kuorman osuessa palkin kohdalle.
Työ muodosti lähtökohdan lohkon rakenteiden toteutukselle, sillä lopullinen rakenne poikkeaa tässä työssä esitetystä muun muassa valutavaltaan ja paalujen rakenteelta. The aim of this thesis work was to design load-bearing structures for one segment of a Finnish pier. The focus was on designing the reinforcing steel structures of the concrete slabs and beams. Moreover, the strength of the steel bars in the movement joint and the steel piles were calculated. The main dimensions of the segment were pre-defined in the general plan of the pier.
Calculation models were completed in Autodesk Robot Structural Analysis program to determine the largest moments for the slabs and piles, and moments, shearing and torque forces for the beams. The reinforced concreted structures were designed according to Eurocode 2 and the steel structures according to Eurocode 3.
The crash load of a ship created the largest forces to the majority of the slabs, beams and piles. In addition, a mobile crane strained a number of beams when its weight hit on the beam.
This work formed the basis on the structural design of the pier segment, since certain details, such as the casting mode, was changed after the finalization of this work. Moreover, the piles will be implemented as composite structures.
Autodeskin Robot-laskentaohjelmaan muodostettiin eri kuormitusten mukaisia laskentamalleja, joista laskettiin suurimmat mitoittavat momentit, leikkausvoimat ja vääntömomentit. Teräsbetonisten rakenteiden teräksen mitoitettiin Eurokoodi 2:n mukaisesti ja teräspaalujen sekä liikuntasaumaterästen kestävyys laskettiin Eurokoodi 3:n mukaisesti.
Laivan törmäys fenderiin osoittautui monessa tapauksessa teräksiä mitoittavaksi voimaksi. Lisäksi ajoneuvonosturin kuorma mitoitti erään palkin teräksiä kuorman osuessa palkin kohdalle.
Työ muodosti lähtökohdan lohkon rakenteiden toteutukselle, sillä lopullinen rakenne poikkeaa tässä työssä esitetystä muun muassa valutavaltaan ja paalujen rakenteelta.
Calculation models were completed in Autodesk Robot Structural Analysis program to determine the largest moments for the slabs and piles, and moments, shearing and torque forces for the beams. The reinforced concreted structures were designed according to Eurocode 2 and the steel structures according to Eurocode 3.
The crash load of a ship created the largest forces to the majority of the slabs, beams and piles. In addition, a mobile crane strained a number of beams when its weight hit on the beam.
This work formed the basis on the structural design of the pier segment, since certain details, such as the casting mode, was changed after the finalization of this work. Moreover, the piles will be implemented as composite structures.