Kaupunkilehti Länsiväylän toimituksen monikanavainen työprosessi ja Instagram-tilin kehittäminen
Manner, Miia Pauliina (2022)
Manner, Miia Pauliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen espoolaisen kaupunkilehti Länsiväylän toimitusprosessi on ja miten se mukautuu sosiaalisen median kanavan Instagramiin sisällöntuotantoon. Tein opinnäytetyön toimeksiantona Länsiväylälle, joka ilmestyy paperisena versiona kaksi kertaa viikossa ja näköislehtenä verkossa. Lisäksi jutut julkaistaan lehden nettisivuilla. Linkkejä verkkosisältöön jaetaan Facebookissa, Twitterissa ja Linkedinissä. Käytin menetelmänä toimintatutkimusta, koska projekti eteni Instagram-tilin suunnittelun ja toteutuksen kautta toimitustyön havainnointiin ja lopuksi kokonaisuuden arviointiin ja ohjeistuksen ja lyhyen kyselyn laatimiseen. Pääpaino projektissa oli käynnistää Instagram-tili ja sisällyttää Instagramin sisällöntuotanto toimittajan työprosessiin. Toimituksen työskentelyn havainnoinnin perusteella laadin kaavion Länsiväylän toimituksen ja toimittajan työprosessista, johon sisällytin Instagramin sisällöntuotannon. Lisäksi laadin toimittajille ohjeen Instagramin perusteista ja toiminnallisuuksista. Lopuksi tein lyhyen kyselyn Länsiväylän toimittajille projektin onnistumisesta. Instagram eroaa muista sosiaalisen median kanavista oleellisesti siltä osin, että sitä käytetään pelkästään mobiililaitteella ja sisältö tuotetaan suoraan applikaatioon. Sisällöntuotanto on helppoa ja nopeaa silloin, kun jaettava materiaali on tallennettu mobiililaitteeseen. Länsiväylän toimittajien pääasiallinen työväline on tietokone, ja valokuvat painettua lehteä varten otetaan järjestelmäkameralla. Jotta Instagramin sisällöntuotannosta tulisi osa toimituksen työprosessia ja julkaisuprosessista monikanavainen, sisältöä pitäisi suunnitella samaan tapaan kuin painetun lehden sisältöä. Projektini vaiheet osoittivat myös, että ilman tarvittavia resursseja Instagram-sisältö jää helposti syntymättä. Sisällöntuotanto Instagramiin vaatii enemmän aikaa ja osaamista kuin linkkien jakaminen Facebookissa tai Twitterissä. Toimittajille tehdyn kyselyn perusteella esteet uudelle työskentelytavalle olivat ajan priorisointi printtilehden ja verkon tekemiseen. Instagramin sisällöntuotannosta ei nähty olevan taloudellista hyötyä eikä tuottavan klikkauksia lehden verkkosivuille. Positiivisena puolina nähtiin uuden lukijakunnan kiinnostuksen herättäminen ja näyttäytyminen nykyaikaisena mediana. Lisäksi Instagram-päivityksen teko voi haastaa miettimään, mikä jutussa on oikeasti kiinnostavaa.