Järjestötyöntekijöiden kokemuksia ikääntyvien vieraskielisten haasteista palvelujärjestelmässä
Jääskeläinen, Mia-Liisa; Juhkam, Gerli; Sakharova, Ekaterina (2022)
Jääskeläinen, Mia-Liisa
Juhkam, Gerli
Sakharova, Ekaterina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100320783
Tiivistelmä
Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia järjestötyöntekijöiden kokemuksia ikääntyvien vieraskielisten haasteista suomalaisessa palvelujärjestelmässä. Tutkimuksen kohteena oli myös palveluiden saavutettavuus asiakasryhmälle sekä miten palveluissa toimiminen onnistuu. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ikääntyvien vieraskielisten haasteista suomalaisessa palvelujärjestelmässä ja järjestelmän kehittämistarpeista.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa järjestötyöntekijää kahdesta eri järjestöstä. Haastateltavat työskentelivät kaikki ikääntyvien vieraskielisten parissa. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2021 sekä helmikuussa 2022. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Aineistoa analysoitiin koodaamalla eli tunnistettiin ja nimettiin aineistosta nousseita sisällöllisiä elementtejä. Sen jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Haastatteluistamme kerätty aineisto oli tutkimuksessa keskeisessä roolissa ja sitä analysoitaessa tukeuduttiin teoriaan.
Aineistosta nousi esiin, että suurimmat haasteet palvelujärjestelmässä ikääntyville vieraskielisille ovat suomen kielentaidon puute ja palvelujärjestelmän tuntemattomuus. Oikeuksista, velvollisuuksista sekä palveluista asiakasryhmä tietää vain vähän. Lisäksi e-palveluiden lisääntymisen ja teknologian puutteellisten taitojen vuoksi ikääntyvillä vieraskielisillä on riski jäädä palveluiden ulkopuolelle.
Tutkimus osoitti, että ikääntyville vieraskielisille on haastavaa toimia palvelujärjestelmässä. Tämä heikentää heidän osallisuuttansa ja toimijuutta sekä palveluiden saavutettavuutta. Järjestötyöntekijöiden näkökulma oli merkittävä, sillä he tietävät mitä palveluja on saatavilla, mitä palveluja asiakasryhmään kuuluvat tarvitsisivat ja mitä he todellisuudessa saavat.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa järjestötyöntekijää kahdesta eri järjestöstä. Haastateltavat työskentelivät kaikki ikääntyvien vieraskielisten parissa. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2021 sekä helmikuussa 2022. Haastattelut äänitettiin, litteroitiin ja analysoitiin. Aineistoa analysoitiin koodaamalla eli tunnistettiin ja nimettiin aineistosta nousseita sisällöllisiä elementtejä. Sen jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Haastatteluistamme kerätty aineisto oli tutkimuksessa keskeisessä roolissa ja sitä analysoitaessa tukeuduttiin teoriaan.
Aineistosta nousi esiin, että suurimmat haasteet palvelujärjestelmässä ikääntyville vieraskielisille ovat suomen kielentaidon puute ja palvelujärjestelmän tuntemattomuus. Oikeuksista, velvollisuuksista sekä palveluista asiakasryhmä tietää vain vähän. Lisäksi e-palveluiden lisääntymisen ja teknologian puutteellisten taitojen vuoksi ikääntyvillä vieraskielisillä on riski jäädä palveluiden ulkopuolelle.
Tutkimus osoitti, että ikääntyville vieraskielisille on haastavaa toimia palvelujärjestelmässä. Tämä heikentää heidän osallisuuttansa ja toimijuutta sekä palveluiden saavutettavuutta. Järjestötyöntekijöiden näkökulma oli merkittävä, sillä he tietävät mitä palveluja on saatavilla, mitä palveluja asiakasryhmään kuuluvat tarvitsisivat ja mitä he todellisuudessa saavat.