"Yhteinen leikki on onnellisuutta!" : Työssäkäyvien äitien osallisuus lastensa leikissä Taiwanilla
Fält, Mira (2014)
Fält, Mira
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Halusin tämän opinnäytetyön avulla selvittää, millainen rooli Taipeissa asuvilla 4- ja 5-vuotiaiden lasten äideillä on lastensa leikissä. Opinnäytetyö on tehty vanhemman näkökulmasta. Aasian ja länsimaiden äitien suhdetta lasten leikkiin on tutkittu jo aikaisemmin. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että vanhemmat Taiwanissa ymmärtävät leikin merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja pitävät sitä tärkeänä. Tässä opinnäytetyössä pyrin selvittämään, onko äiti tyytyväinen omaan osallisuuteensa lapsensa leikissä. Tutkimusongelmana: Mikä on työssäkäyvän äidin osallisuus lapsensa leikissä?
Teoreettinen kuvaus:
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käyn läpi leikin merkitystä yleisesti lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä, sekä hieman yksityiskohtaisemmin 4- ja 5-vuotiaan lapsen leikissä. Esittelen joitain leikin yleisimpiä muotoja. Tarkastelen aikuisen osallisuutta leikin ohjaajana ja vanhemman roolia lapsensa leikin auttajana. Kulttuurisissa tavoissa esittelen joitain aikaisempia tutkimuksia ja käyn läpi varhaiskasvatuksen suunnitelmaa. Opinnäytetyön prosessissa kerron yksityiskohtaisemmin opinnäytetyön valmistumisen eri vaiheista ja haastattelen lisäksi vielä kahta taiwanilaista perheenäitiä, jotta sain heidän arjestaan parhaan mahdollisen kuvan. Pohdintaosio sisältää omia ajatuksiani Taiwanin päiväkotimaailmasta.
Metodologinen esittely:
Haastattelin Taipeissa keväällä 2014 kuutta työssäkäyvää äitiä. Kolme heistä oli syntyperäisin Aasiasta ja kolme länsimaista. Kaikki olivat avioliitossa ja yhden 4- tai 5-vuotiaan lapsen vanhempia. Lapsi oli päivisin päiväkodissa tai muualla hoidossa. Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineistonkeruun muotona on teemahaastattelu. Haastattelut ovat yksilöhaastatteluja ja aineistonanalyysi on toteutettu teemoittamalla.
Keskeisimmät tutkimustulokset:
Haastatteluista kävi ilmi, että Taiwanilla asuvat äidit ymmärsivät yhteisen leikin merkityksen seuratessaan lapsensa kasvua ja kehitystä. Kahdenkeskistä aikaa oli joka ilta. Kaksi haastateltavista äideistä olivat tyytyväisiä omaan osallisuuteensa lapsensa leikissä ja loput neljä eivät omasta mielestään ehtineet osallistua tarpeeksi lapsensa leikkiin. Viikonloppuisin he yrittivät antaa lapsilleen enemmän yhteistä aikaa.
Halusin tämän opinnäytetyön avulla selvittää, millainen rooli Taipeissa asuvilla 4- ja 5-vuotiaiden lasten äideillä on lastensa leikissä. Opinnäytetyö on tehty vanhemman näkökulmasta. Aasian ja länsimaiden äitien suhdetta lasten leikkiin on tutkittu jo aikaisemmin. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että vanhemmat Taiwanissa ymmärtävät leikin merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja pitävät sitä tärkeänä. Tässä opinnäytetyössä pyrin selvittämään, onko äiti tyytyväinen omaan osallisuuteensa lapsensa leikissä. Tutkimusongelmana: Mikä on työssäkäyvän äidin osallisuus lapsensa leikissä?
Teoreettinen kuvaus:
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä käyn läpi leikin merkitystä yleisesti lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä, sekä hieman yksityiskohtaisemmin 4- ja 5-vuotiaan lapsen leikissä. Esittelen joitain leikin yleisimpiä muotoja. Tarkastelen aikuisen osallisuutta leikin ohjaajana ja vanhemman roolia lapsensa leikin auttajana. Kulttuurisissa tavoissa esittelen joitain aikaisempia tutkimuksia ja käyn läpi varhaiskasvatuksen suunnitelmaa. Opinnäytetyön prosessissa kerron yksityiskohtaisemmin opinnäytetyön valmistumisen eri vaiheista ja haastattelen lisäksi vielä kahta taiwanilaista perheenäitiä, jotta sain heidän arjestaan parhaan mahdollisen kuvan. Pohdintaosio sisältää omia ajatuksiani Taiwanin päiväkotimaailmasta.
Metodologinen esittely:
Haastattelin Taipeissa keväällä 2014 kuutta työssäkäyvää äitiä. Kolme heistä oli syntyperäisin Aasiasta ja kolme länsimaista. Kaikki olivat avioliitossa ja yhden 4- tai 5-vuotiaan lapsen vanhempia. Lapsi oli päivisin päiväkodissa tai muualla hoidossa. Opinnäytetyöni on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineistonkeruun muotona on teemahaastattelu. Haastattelut ovat yksilöhaastatteluja ja aineistonanalyysi on toteutettu teemoittamalla.
Keskeisimmät tutkimustulokset:
Haastatteluista kävi ilmi, että Taiwanilla asuvat äidit ymmärsivät yhteisen leikin merkityksen seuratessaan lapsensa kasvua ja kehitystä. Kahdenkeskistä aikaa oli joka ilta. Kaksi haastateltavista äideistä olivat tyytyväisiä omaan osallisuuteensa lapsensa leikissä ja loput neljä eivät omasta mielestään ehtineet osallistua tarpeeksi lapsensa leikkiin. Viikonloppuisin he yrittivät antaa lapsilleen enemmän yhteistä aikaa.