Kaupallisten palveluiden valikoiman laajentaminen
Paajaste, Otto (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022093020690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisten tuotteiden avulla Pointti voisi laajentaa tuotevalikoimaansa. Opinnäytetyössä tutkittiin ja vertailtiin viittä Pointin valitsemaa toimijaa ja viittä valitsemaani toimijaa. Toimijoiden vertailun ansiosta työssä saatiin laadittua juuri Pointille sopivat valinnat tuotevalikoiman laajentamiselle.
Teoriaosuudessa käydään läpi mitä eri kaupallisia muotoja media-alan yritykset käyttävät toiminnassaan ja miten nämä eri kaupalliset keinot toimivat heidän ansaintamalleinansa. Lähdemateriaaleina on käytetty monipuolisia internetlähteitä.
Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin kotimaisia ja ulkomaisia toimijoita ja heidän tarjoamiaan kaupallisia tuotteita. Tutkimalla eri toimijoita saatiin katsausta eri alojen toimintaan, jotta tutkimus ei rajoittuisi vain media-alan toimijoihin. Opinnäytetyöstä voidaan todeta, että yritysten tarjoamat tuotteet eivät itsessään tuotteina eroa kilpailusta, mutta toteutustapa on erottava tekijä, jolla toimijat voivat erottua massasta. Tämän tutkimuksen avulla pystytään tukemaan Pointtia tuotevalikoiman laajentamisessa ja sen kehittämisessä.
Teoriaosuudessa käydään läpi mitä eri kaupallisia muotoja media-alan yritykset käyttävät toiminnassaan ja miten nämä eri kaupalliset keinot toimivat heidän ansaintamalleinansa. Lähdemateriaaleina on käytetty monipuolisia internetlähteitä.
Toiminnallisessa osuudessa tutkittiin kotimaisia ja ulkomaisia toimijoita ja heidän tarjoamiaan kaupallisia tuotteita. Tutkimalla eri toimijoita saatiin katsausta eri alojen toimintaan, jotta tutkimus ei rajoittuisi vain media-alan toimijoihin. Opinnäytetyöstä voidaan todeta, että yritysten tarjoamat tuotteet eivät itsessään tuotteina eroa kilpailusta, mutta toteutustapa on erottava tekijä, jolla toimijat voivat erottua massasta. Tämän tutkimuksen avulla pystytään tukemaan Pointtia tuotevalikoiman laajentamisessa ja sen kehittämisessä.