Vakautta varhaiskasvatukseen : peli toimintakulttuurin kehittämisen tukena
Helminen, Sanna (2022)
Helminen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092720531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092720531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja lisätä tunne- ja traumatietoista toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa sekä taidelähtöisten ja kehotietoisten menetelmien käyttöä tunnekasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä yksinkertainen ja helposti käytettävä korttipeli tiimivalmennuskokonaisuuteen osallistuneille varhaiskasvattajille, tunne- ja traumatietoisen työotteen sekä taidelähtöisten ja kehotietoisten menetelmien käytön tueksi työssään.
Opinnäytetyö tehtiin LAB-ammattikorkeakoulun Vakautta varhaiskasvatukseen-hankkeen toimeksiantona.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä lineaarisen kehitystyön mallin mukaisesti. Peli suunniteltiin ja toteutettiin tiimivalmennuskokonaisuuden teemojen mukaisesti. Peli sisältää pohdinta-, tehtävä- ja tietokortteja. Pelin arvioi valikoitu, tiimivalmennukseen osallistunut varhaiskasvatustiimi ja toimeksiantaja. Varhaiskasvatustiimin tekemässä arvioinnissa käytettiin Padlet-kyselyä ja Zoom-kokousta.
Toimeksiantajan ja varhaiskasvatustiimin antamasta palautteesta voidaan päätellä, että korttipeli täyttää sille asetetut tavoitteet. Korttipeliä pidetään innostavana, selkeänä ja helposti käyttöön otettavana työvälineenä ja toimintakulttuurin kehittämisen välineenä. Pelin käyttöä toimintakulttuurin kehittämisessä voidaan kuitenkin arvioida paremmin vasta kun peliä on käytetty pitempään.
Opinnäytetyö tehtiin LAB-ammattikorkeakoulun Vakautta varhaiskasvatukseen-hankkeen toimeksiantona.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä lineaarisen kehitystyön mallin mukaisesti. Peli suunniteltiin ja toteutettiin tiimivalmennuskokonaisuuden teemojen mukaisesti. Peli sisältää pohdinta-, tehtävä- ja tietokortteja. Pelin arvioi valikoitu, tiimivalmennukseen osallistunut varhaiskasvatustiimi ja toimeksiantaja. Varhaiskasvatustiimin tekemässä arvioinnissa käytettiin Padlet-kyselyä ja Zoom-kokousta.
Toimeksiantajan ja varhaiskasvatustiimin antamasta palautteesta voidaan päätellä, että korttipeli täyttää sille asetetut tavoitteet. Korttipeliä pidetään innostavana, selkeänä ja helposti käyttöön otettavana työvälineenä ja toimintakulttuurin kehittämisen välineenä. Pelin käyttöä toimintakulttuurin kehittämisessä voidaan kuitenkin arvioida paremmin vasta kun peliä on käytetty pitempään.