Välittävä johtaminen: kokemuksia välittävästä johtamisesta ensihoidon lähijohtamistyössä
Hänninen, Raija (2022)
Hänninen, Raija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092920579
Tiivistelmä
Koulutusala
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Tutkinto-ohjelma
Ensihoidon johtamisen tutkinto-ohjelma
Työn tekijä
Raija Hänninen
Työn nimi
Välittävä johtaminen – kokemuksia välittävästä johtamisesta ensihoidon lähijohtamistyössä
Päiväys 15.9.2022 Sivumäärä/Liitteet 38/6
Toimeksiantaja/Yhteistyökumppani
Keski-Suomen Pelastuslaitos
Tiivistelmä
Välittävä johtaminen on tunneälykästä, vuorovaikutteista ja työntekijöiden kokemuksia ymmärtävää joh-tamiskäyttäytymistä. Se ilmenee lähijohtajan aitona kiinnostuksena tukea työntekijöiden hyvinvointia ja kehittää työpaikalla tapahtuvaa vuorovaikutusta. Välittävän johtamisen tarkoituksena on viestittää työnte-kijälle, että hänen läsnäolollaan ja työllään on merkitystä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoidossa työskentelevien lähijohtajien kokemuksia välittävästä johtamisesta. Työssä tutkittiin, millaisia välittävän johtamisen tekijöitä ensihoidon lähijohtamistehtävissä esiintyi ja millaisia välittävän johtamisen tekijöitä ensihoidon lähijohtajat kaipasivat työhönsä. Tulosten avulla lähi- ja henkilöstöjohtajat voivat kehittää johtamisosaamistaan.
Toimeksiantajana tutkimuksessa oli Keski-Suomen pelastuslaitoksen ensihoitopalvelu. Tutkimus toteutet-tiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastatteluina. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa (n=8) Keski-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon lähijohtajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin induk-tiivista sisällönanalyysiä.
Ensihoidon lähijohtajien työssä ilmeneviä välittävän johtamisen tekijöitä olivat työntekijöiden kuuntelu, läsnäolo ja inhimillinen suhtautuminen työntekijöihin. Työntekijöille annettiin mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä mahdollisimman paljon. Välittävä johtaminen ilmeni myös työntekijöiden ja työyhteisön hyvinvoinnista huolehtimisena ja lähijohtajien haluna kehittää itsensä johtamista. Lähijohtajat kaipasivat työhönsä enemmän keskinäistä vuorovaikutusta ja parempaa vastuunottamista omilta lähijohtajiltaan. He myös halusivat kehittää tunnetaitojaan ja saada tukea työssä kehittymisessä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista kehittää ensihoidon henkilöstöjohtamista. Tutki-muksen tulokset osoittavat, että välittävään johtamiskäyttäytymiseen on tärkeää kiinnittää huomiota en-sihoidon henkilöstöjohtamisessa. Välittävää johtamiskäyttäytymistä on mahdollista kehittää parantamalla tunneälykästä ja vuorovaikutteista johtamisosaamista esimerkiksi koulutusten avulla. Tulevaisuudessa olisi tarpeen tutkia ensihoidon lähijohtamisen vuorovaikutushaasteisiin ja johtamiskulttuureihin vaikuttavia tekijöitä.
Avainsanat
lähijohtaminen, välittäminen, tunnetaidot, vuorovaikutus Field of Study
Social Services, Health and Sports
Degree Programme
Master's Degree Programme in Emergency Care Management
Author
Raija Hänninen
Title of Thesis
Caring Leadership -Experiences of Caring Leadership in Emergency Care Supervisor Work
Date 15.9.2022 Pages/Appendices 38/6
Client Organisation /Partner
Central Finland Rescue Department
Abstract
Caring leadership is emotionally intelligent, interactive management behavior that understands employees' experiences. It shows itself as the supervisor´s genuine interest in supporting the employees´ well-being and developing interaction in the workplace. The purpose of caring management is to communicate to the employee that his/her presence and work matter.
The purpose of this study was to describe the experiences of supervisors working in emergency care about caring leadership. The work investigated what elements of caring leadership were present in emergency care supervisor positions and what elements of caring leadership the emergency care supervisors needed in their work. With the help of the results, supervisors and personnel managers would be able to develop their management skills.
The client of the study was the Emergency Services of Central Finland´s Rescue Department. The study was carried out as a qualitative study and the material was collected through interviews. For the study, eight (n=8) supervisors of Emergency Care of Central Finland's Rescue Service were interviewed. Inductive content analysis was used to analyze the data.
The elements of caring leadership present in the emergency care supervisor's work included listening to the employees, being present and having a humane attitude towards the employees. The employees were given the opportunity to influence their own work as much as possible. Caring leadership was also seen as taking care of the well-being of the employees and the work community, and the supervisors' desire to develop their self-management. The supervisors expressed a need for increased mutual interaction in their work and greater responsibility taken by their supervisors. They also wanted to develop their emotional skills and receive support for their development at work.
Based on the results of this study, it is possible to develop the personnel management of emergency care. The results of the study show that it is important to pay attention to caring leadership behavior in emergency care personnel management. Caring management behavior can be developed by improving emotionally intelligent and interactive management skills, for example through training. In the future, it would be useful to study the factors influencing the interaction challenges and management cultures of emergency care supervisory work.
Keywords
supervisor work, caring, emotional skills, interaction
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Tutkinto-ohjelma
Ensihoidon johtamisen tutkinto-ohjelma
Työn tekijä
Raija Hänninen
Työn nimi
Välittävä johtaminen – kokemuksia välittävästä johtamisesta ensihoidon lähijohtamistyössä
Päiväys 15.9.2022 Sivumäärä/Liitteet 38/6
Toimeksiantaja/Yhteistyökumppani
Keski-Suomen Pelastuslaitos
Tiivistelmä
Välittävä johtaminen on tunneälykästä, vuorovaikutteista ja työntekijöiden kokemuksia ymmärtävää joh-tamiskäyttäytymistä. Se ilmenee lähijohtajan aitona kiinnostuksena tukea työntekijöiden hyvinvointia ja kehittää työpaikalla tapahtuvaa vuorovaikutusta. Välittävän johtamisen tarkoituksena on viestittää työnte-kijälle, että hänen läsnäolollaan ja työllään on merkitystä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ensihoidossa työskentelevien lähijohtajien kokemuksia välittävästä johtamisesta. Työssä tutkittiin, millaisia välittävän johtamisen tekijöitä ensihoidon lähijohtamistehtävissä esiintyi ja millaisia välittävän johtamisen tekijöitä ensihoidon lähijohtajat kaipasivat työhönsä. Tulosten avulla lähi- ja henkilöstöjohtajat voivat kehittää johtamisosaamistaan.
Toimeksiantajana tutkimuksessa oli Keski-Suomen pelastuslaitoksen ensihoitopalvelu. Tutkimus toteutet-tiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastatteluina. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa (n=8) Keski-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon lähijohtajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin induk-tiivista sisällönanalyysiä.
Ensihoidon lähijohtajien työssä ilmeneviä välittävän johtamisen tekijöitä olivat työntekijöiden kuuntelu, läsnäolo ja inhimillinen suhtautuminen työntekijöihin. Työntekijöille annettiin mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä mahdollisimman paljon. Välittävä johtaminen ilmeni myös työntekijöiden ja työyhteisön hyvinvoinnista huolehtimisena ja lähijohtajien haluna kehittää itsensä johtamista. Lähijohtajat kaipasivat työhönsä enemmän keskinäistä vuorovaikutusta ja parempaa vastuunottamista omilta lähijohtajiltaan. He myös halusivat kehittää tunnetaitojaan ja saada tukea työssä kehittymisessä.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella on mahdollista kehittää ensihoidon henkilöstöjohtamista. Tutki-muksen tulokset osoittavat, että välittävään johtamiskäyttäytymiseen on tärkeää kiinnittää huomiota en-sihoidon henkilöstöjohtamisessa. Välittävää johtamiskäyttäytymistä on mahdollista kehittää parantamalla tunneälykästä ja vuorovaikutteista johtamisosaamista esimerkiksi koulutusten avulla. Tulevaisuudessa olisi tarpeen tutkia ensihoidon lähijohtamisen vuorovaikutushaasteisiin ja johtamiskulttuureihin vaikuttavia tekijöitä.
Avainsanat
lähijohtaminen, välittäminen, tunnetaidot, vuorovaikutus
Social Services, Health and Sports
Degree Programme
Master's Degree Programme in Emergency Care Management
Author
Raija Hänninen
Title of Thesis
Caring Leadership -Experiences of Caring Leadership in Emergency Care Supervisor Work
Date 15.9.2022 Pages/Appendices 38/6
Client Organisation /Partner
Central Finland Rescue Department
Abstract
Caring leadership is emotionally intelligent, interactive management behavior that understands employees' experiences. It shows itself as the supervisor´s genuine interest in supporting the employees´ well-being and developing interaction in the workplace. The purpose of caring management is to communicate to the employee that his/her presence and work matter.
The purpose of this study was to describe the experiences of supervisors working in emergency care about caring leadership. The work investigated what elements of caring leadership were present in emergency care supervisor positions and what elements of caring leadership the emergency care supervisors needed in their work. With the help of the results, supervisors and personnel managers would be able to develop their management skills.
The client of the study was the Emergency Services of Central Finland´s Rescue Department. The study was carried out as a qualitative study and the material was collected through interviews. For the study, eight (n=8) supervisors of Emergency Care of Central Finland's Rescue Service were interviewed. Inductive content analysis was used to analyze the data.
The elements of caring leadership present in the emergency care supervisor's work included listening to the employees, being present and having a humane attitude towards the employees. The employees were given the opportunity to influence their own work as much as possible. Caring leadership was also seen as taking care of the well-being of the employees and the work community, and the supervisors' desire to develop their self-management. The supervisors expressed a need for increased mutual interaction in their work and greater responsibility taken by their supervisors. They also wanted to develop their emotional skills and receive support for their development at work.
Based on the results of this study, it is possible to develop the personnel management of emergency care. The results of the study show that it is important to pay attention to caring leadership behavior in emergency care personnel management. Caring management behavior can be developed by improving emotionally intelligent and interactive management skills, for example through training. In the future, it would be useful to study the factors influencing the interaction challenges and management cultures of emergency care supervisory work.
Keywords
supervisor work, caring, emotional skills, interaction