Simulaattoriopetuksen kehittäminen louhintatekniikassa : Ammattiopisto Lappia kaivosala
Vesa, Juha (2014)
Vesa, Juha
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ammattiopisto Lappian kaivosalan koulutusta. Opinnäytetyössä keskityttiin simulaattoreiden hyödyntämiseen ja käyttöön louhintatekniikan, sekä kaivosalan taitojen opettamisessa.
Tavoitteena oli simulaattorien oppimisympäristön kehittäminen, sekä olennaisten tehtävien valitseminen. Työn tarkoitus oli myös selkiyttää simulaattorien liittyminen louhintatekniikan ja kaivosalan perustaitojen opetukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käytiin läpi louhintaan ja kaivoskoneisiin liittyvää teoriatietoa. Työssä kuvattiin rakennettu oppimisympäristö simulaattoreineen ja harjoituksineen. Työssä esitettiin hyväksi havaittuja käytänteitä simulaattoriopetuksessa. Kehitystehtävän tuloksena luotiin malli, jolla simulaattoreita voidaan käyttää kaivosalan opintoja tukevasti. Edelliset asiat toimivat hyvänä lähtökohtana oppimisprosessien ja -tilanteiden suunnittelulle simulaattorien oppimisympäristössä. Asetetut tavoitteet saavutettiin kehitystehtävän osalta.
Työssä käsiteltiin myös hyviä käytänteitä simulaattoriopetuksen toteuttamiseksi. Esitetyt asiat toimivat hyvänä perustana louhintatekniikkaan ja kaivosalan perustaitoihin kuuluvan simulaattoriopetuksen järjestämiselle. Työssä luotiin malli myös simulaattorikoulutuksen kehittämiselle jatkossa.
Tavoitteena oli simulaattorien oppimisympäristön kehittäminen, sekä olennaisten tehtävien valitseminen. Työn tarkoitus oli myös selkiyttää simulaattorien liittyminen louhintatekniikan ja kaivosalan perustaitojen opetukseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käytiin läpi louhintaan ja kaivoskoneisiin liittyvää teoriatietoa. Työssä kuvattiin rakennettu oppimisympäristö simulaattoreineen ja harjoituksineen. Työssä esitettiin hyväksi havaittuja käytänteitä simulaattoriopetuksessa. Kehitystehtävän tuloksena luotiin malli, jolla simulaattoreita voidaan käyttää kaivosalan opintoja tukevasti. Edelliset asiat toimivat hyvänä lähtökohtana oppimisprosessien ja -tilanteiden suunnittelulle simulaattorien oppimisympäristössä. Asetetut tavoitteet saavutettiin kehitystehtävän osalta.
Työssä käsiteltiin myös hyviä käytänteitä simulaattoriopetuksen toteuttamiseksi. Esitetyt asiat toimivat hyvänä perustana louhintatekniikkaan ja kaivosalan perustaitoihin kuuluvan simulaattoriopetuksen järjestämiselle. Työssä luotiin malli myös simulaattorikoulutuksen kehittämiselle jatkossa.