Kolmivaihemuuntajien käyttöönotto ja oppimisympäristö
Paaso, Sami (2014)
Paaso, Sami
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Lapin ammattikorkeakoulun teollisuuden ja luonnonvaran osaamisalan Kemin yksikköön sähkövoimatekniikanlaboratorioon hankittujen kolmivaihemuuntajien modifiointi ja käyttöönotto. Oleellinen osa työtä oli vanhojen laboratoriotyöohjeiden päivittäminen uusille muuntajille sopiviksi. Opinnäytetyö oli osa Lapin ammattikorkeakoulun sähkövoimatekniikan laboratoriohanketta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin läpi erilaisten muuntajien perusteoriaa ja rakennetta. Teoriaosassa käsiteltiin tarkemmin kolmivaiheisten tehomuuntajien ominaisuuksia ja niihin liittyviä sähköisiä tekijöitä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sähkötyöturvallisuutta sähkölaboratorioissa.
Työhön kuului kahden muuntajan rakenteellinen muokkaus liikuteltavuuden ja työturvallisuuden parantamiseksi, sekä yhden jo hankkeen aikana kiinteästi paikoilleen asennetun muuntajan testaaminen. Muuntajilla tehtiin mittauksia, joiden avulla selvitettiin muuntajien soveltuvuus laboratoriotöihin. Laboratoriotyöohjeiden suunnittelun pohjana käytettiin vanhoja työohjeita ja dokumentoimattomia laboratoriotyöselostuksia. Työn lopputuloksena syntyi valmis oppimisympäristö ja uudet päivitetyt laboratoriotyöohjeet.
Opinnäytetyön teoriaosassa käytiin läpi erilaisten muuntajien perusteoriaa ja rakennetta. Teoriaosassa käsiteltiin tarkemmin kolmivaiheisten tehomuuntajien ominaisuuksia ja niihin liittyviä sähköisiä tekijöitä. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sähkötyöturvallisuutta sähkölaboratorioissa.
Työhön kuului kahden muuntajan rakenteellinen muokkaus liikuteltavuuden ja työturvallisuuden parantamiseksi, sekä yhden jo hankkeen aikana kiinteästi paikoilleen asennetun muuntajan testaaminen. Muuntajilla tehtiin mittauksia, joiden avulla selvitettiin muuntajien soveltuvuus laboratoriotöihin. Laboratoriotyöohjeiden suunnittelun pohjana käytettiin vanhoja työohjeita ja dokumentoimattomia laboratoriotyöselostuksia. Työn lopputuloksena syntyi valmis oppimisympäristö ja uudet päivitetyt laboratoriotyöohjeet.