Organisaatiomuutoksen vaikutukset henkilöstön työhyvinvointiin ja organisaatiokulttuuriin: kehitysajatuksia tulevaisuuteen toimeksiantajalle K-Auto Volkswagen Helsinki
Koivumäki, Salla (2022)
Koivumäki, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020309
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan K-Auto Volkswagen Helsinki kanssa. K-Autossa oli meneillään organisaatiomuutos, jossa mekaanikkojen toimintamalli muuttui palvelumekaanikkomalliin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä vaikutuksia organisaatiomuutoksella on henkilöstön työhyvinvointiin ja organisaatiokulttuuriin. Tavoitteena oli myös tutkia muutoksen vaikutusten kautta kehitettäviä asioita ja kohteita työnhyvinvoinnissa, organisaatiomuutoksissa ja organisaatiokulttuurissa, joita K-Auto pystyisi mahdollisesti hyödyntämään tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimusongelmien kautta organisaatiokulttuurista, työhyvinvoinnista ja organisaatiomuutoksesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena sekä laadullisena haastattelututkimuksena tutkimuksen kohderyhmälle, eli mekaanikoille. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä ja kvalitatiivinen aineisto henkilökohtaisin teemahaastatteluin. Tutkimustuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin tilastollisesti sekä tutkimusongelmien ja teemoittelun kautta. Kyselyssä keskityttiin enemmän organisaatiomuutoksen vaikutuksiin, ja niiden pohjalta toteutettiin haastattelut, joissa tutkittiin kehitettäviä asioita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että K-Autolla on kehitettävää liittyen työhyvinvointiin, organisaatiomuutoksiin ja organisaatiokulttuuriin. Mekaanikkojen mielipiteiden ja ideoiden kuuntelemiseen ja heidän osallistamiseensa olisi panostettava enemmän. Avoimuutta, parempaa viestintää ja vuorovaikutusta kaivataan enemmän. Tutkimustulokset osoittivat myös, että mekaanikot kaipaavat parempaa yhteishenkeä ja työilmapiiriä, jota oli enemmän ennen organisaatiomuutosta. He kokivat suurta helpotusta siitä, että palvelumekaanikkomallista luovuttiin ja asiat voisivat muuttua taas kohti parempaa. Tuloksien kautta saatiin tietoon muutoksen vaikutukset ja sen kautta kehitettävät asiat. K-Auto voi hyödyntää tuloksia tulevaisuuden muutosten, työhyvinvoinnin ja organisaatiokulttuurin kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu tutkimusongelmien kautta organisaatiokulttuurista, työhyvinvoinnista ja organisaatiomuutoksesta. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena sekä laadullisena haastattelututkimuksena tutkimuksen kohderyhmälle, eli mekaanikoille. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä ja kvalitatiivinen aineisto henkilökohtaisin teemahaastatteluin. Tutkimustuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin tilastollisesti sekä tutkimusongelmien ja teemoittelun kautta. Kyselyssä keskityttiin enemmän organisaatiomuutoksen vaikutuksiin, ja niiden pohjalta toteutettiin haastattelut, joissa tutkittiin kehitettäviä asioita.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että K-Autolla on kehitettävää liittyen työhyvinvointiin, organisaatiomuutoksiin ja organisaatiokulttuuriin. Mekaanikkojen mielipiteiden ja ideoiden kuuntelemiseen ja heidän osallistamiseensa olisi panostettava enemmän. Avoimuutta, parempaa viestintää ja vuorovaikutusta kaivataan enemmän. Tutkimustulokset osoittivat myös, että mekaanikot kaipaavat parempaa yhteishenkeä ja työilmapiiriä, jota oli enemmän ennen organisaatiomuutosta. He kokivat suurta helpotusta siitä, että palvelumekaanikkomallista luovuttiin ja asiat voisivat muuttua taas kohti parempaa. Tuloksien kautta saatiin tietoon muutoksen vaikutukset ja sen kautta kehitettävät asiat. K-Auto voi hyödyntää tuloksia tulevaisuuden muutosten, työhyvinvoinnin ja organisaatiokulttuurin kehittämiseen.