Liiketoimintasuunnitelma kauneusalan yritykselle
Georgieva, Antonia (2022)
Georgieva, Antonia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091820279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091820279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia päivitetty liiketoimintasuunnitelma kauneusalan yritykselle. Toimeksiantaja on toiminimellä toimiva yritys, jolla on liiketila Töölössä. Tavoitteena oli laatia toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena syntyy selkeä ja ytimekäs liiketoimintasuunnitelma, joka huomioi yrityksen tarpeet sekä nykyhetkessä että lähitulevaisuudessa. Sen lisäksi liiketoimintasuunnitelman tavoitteena oli tuoda esille yrityksen toiminnot ja niihin liittyvät suunnitelmat sekä kehittämiskohteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerättiin tietoa sekä kirjallisista lähteistä että internet-sivustoilta. Teoriassa kerrottiin tiivistetysti yrittäjyydestä, eri yritysmuodoista Suomessa sekä liiketoimintasuunnitelman hyödynnettävyydestä ja sen osa-alueista. Teorian pohjalta luottiin erillinen liiketoimintasuunnitelma, joka luovutettiin toimeksiantajalle hyödynnettäväksi. Työtä varten käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla tämän opinnäytetyön toimeksiantajaa.
Lopputuloksena syntyi Canva-ohjelmalla tehty liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa kartoitettiin yrityksen liikeidea, palvelut, toiminta-ajatus, visio, arvot, asiakkaat, kilpailijat, SWOT-analyysi ja riskit. Näiden lisäksi helpottaakseen toimeksiantajan markkinointisuunnittelua, opinnäytetyössä laadittiin markkinoinnin vuosikello.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerättiin tietoa sekä kirjallisista lähteistä että internet-sivustoilta. Teoriassa kerrottiin tiivistetysti yrittäjyydestä, eri yritysmuodoista Suomessa sekä liiketoimintasuunnitelman hyödynnettävyydestä ja sen osa-alueista. Teorian pohjalta luottiin erillinen liiketoimintasuunnitelma, joka luovutettiin toimeksiantajalle hyödynnettäväksi. Työtä varten käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla tämän opinnäytetyön toimeksiantajaa.
Lopputuloksena syntyi Canva-ohjelmalla tehty liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa kartoitettiin yrityksen liikeidea, palvelut, toiminta-ajatus, visio, arvot, asiakkaat, kilpailijat, SWOT-analyysi ja riskit. Näiden lisäksi helpottaakseen toimeksiantajan markkinointisuunnittelua, opinnäytetyössä laadittiin markkinoinnin vuosikello.