Verkkosivuston uudistussuunnitelma : docs.csc.fi
Turkia, Suvi (2022)
Turkia, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091420173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091420173
Tiivistelmä
Työssä suunnitellaan uusi ilme CSC – Tieteen tietotekniikan keskus oy:n sivustolle docs.csc.fi. Uudistussuunnitelman tavoitteena on parantaa sivuston käytettävyyttä sekä muokata sivuston ilme muiden CSC:n sivustojen kanssa yhteensopivaksi.
Ennen suunnittelun aloitusta määritellään hyvän käytettävyyden keskeiset periaatteet, jotka perustuvat Nielsenin heuristiikkaan sekä digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksiin. Periaatteita sovelletaan käytännössä uutta sivustoa suunniteltaessa.
Palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti suunnitteluprosessi aloitetaan tutustumalla käyttäjän tarpeisiin. Tämä tapahtuu analysoimalla käyttäjäkyselyn palautteita affiniteettikartoituksella sekä arvioimalla nykyisen sivuston heuristiikkaa. Löydösten pohjalta muodostetaan KMV-lauseita, jotka toimivat suunnitteluajureina prosessin edetessä. Suunnitteluajureiden ohjaamana kehitetään ratkaisuja, jotka toteutetaan lopulta Figma prototyyppinä. Toimeksiantaja tulee käyttämään prototyyppiä sivustouudistuksen pohjana. New design for website docs.csc.fi, owned by CSC – IT Center for Science Ltd. The goal of the new design is to improve usability of the site and improve visual appearance by using the company’s new design system.
Principles of good usability are defined with Nielsen’s heuristics and WCAG guidelines. These principles are applied in practice in the new design.
The first step of design process is to define user needs. This is done by analyzing user survey data with affinity mapping. Second step is a heuristic evaluation of the current web site. Findings become design drivers. Written in the form of HMW phrases, they guide the process trough the ideation phase. Finally, the solutions are presented with Figma prototype. The client will use the prototype as the basis for the site renewal.
Ennen suunnittelun aloitusta määritellään hyvän käytettävyyden keskeiset periaatteet, jotka perustuvat Nielsenin heuristiikkaan sekä digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksiin. Periaatteita sovelletaan käytännössä uutta sivustoa suunniteltaessa.
Palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti suunnitteluprosessi aloitetaan tutustumalla käyttäjän tarpeisiin. Tämä tapahtuu analysoimalla käyttäjäkyselyn palautteita affiniteettikartoituksella sekä arvioimalla nykyisen sivuston heuristiikkaa. Löydösten pohjalta muodostetaan KMV-lauseita, jotka toimivat suunnitteluajureina prosessin edetessä. Suunnitteluajureiden ohjaamana kehitetään ratkaisuja, jotka toteutetaan lopulta Figma prototyyppinä. Toimeksiantaja tulee käyttämään prototyyppiä sivustouudistuksen pohjana.
Principles of good usability are defined with Nielsen’s heuristics and WCAG guidelines. These principles are applied in practice in the new design.
The first step of design process is to define user needs. This is done by analyzing user survey data with affinity mapping. Second step is a heuristic evaluation of the current web site. Findings become design drivers. Written in the form of HMW phrases, they guide the process trough the ideation phase. Finally, the solutions are presented with Figma prototype. The client will use the prototype as the basis for the site renewal.