Valmistuneiden opiskelijoiden näkemyksiä P2P-koulutuksen valmistavuudesta työelämään
Niemi, Juha; Suominen, Annika (2014)
Niemi, Juha
Suominen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010993
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan yksikön liiketalouden Peer to Peer -koulutuksen antamia valmiuksia. Opinnäytetyön tutkimuksen tarkastelun alla oleva liiketalouden P2P-koulutus on projekti- ja vertaisoppimisen sekä LbD-toimintamallin periaatteita yhdistävä koulutus, josta valmistutaan liiketalouden projektijohtamisen tradenomeiksi. P2P-koulutus pyrkii vastaamaan muuttuvan työelämän tarpeisiin integroimalla opetuksen ja oppimisen aitoihin työelämän tilanteisiin. Projekti- ja vertaisoppimisen sekä LbD-toimintamallin periaatteiden mukaisesti läheisessä yhteistyössä työelämän kanssa toimiminen valmistaa opiskelijoita parhaiten työelämään.
Opinnäytetyötä varten tehtyyn laadulliseen tutkimukseen haastateltiin P2P -koulutuksesta valmistuneita jo työelämään siirtyneitä opiskelijoita. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää valmistunutta opiskelijaa sähköpostitse. Haastattelukysymykset pohjautuivat Laurea-ammattikorkeakoulussa sovellettavan LbD-toimintamallin pedagogiseen pohjaan, liiketalouden P2P-koulutuksen opetussuunnitelmaan sekä opinnäytetyön tekijöiden omiin kokemuksiin koulutuksessa opiskelusta.
Haastatteluista saaduissa vastauksissa oli hajontaa P2P-koulutuksen räätälöitävyyden ja yksilöllisten oppimiskokemusten vuoksi. Tutkimuksessa käy kuitenkin ilmi, että esimerkiksi taloushallinnon vahvempaa substanssiosaamista toivottaisiin osaksi P2P-koulutusta. Koulutuksen avulla saatuihin kokemuksiin ryhmätyöskentelystä oltiin tyytyväisiä ja niiden katsottiin olevan hyödyksi myös työelämään siirryttäessä. Jaetun tiedon periaate, joka sisältyy tärkeänä osana vertais- ja projektioppimiseen, ei tutkimukseen osallistuneiden mielestä liiketalouden P2P-koulutuksessa toteutunut. Tämän myötä koulutuksen ei myöskään katsottu antavan riittävän vahvaa teoreettista pohjaa saadulle osaamiselle. Koulutuksen aikana saadut työelämäkontaktit eivät olleet edesauttaneet vastaajien työllistymistä, vaikkakin verkostoituminen katsottiin yleisesti positiiviseksi osaksi koulutusta.
Valmistuneiden opiskelijoiden työelämässä saamat kokemukset, kehittyvän työelämän vaatimukset sekä tutkimuksen tulokset yhdistämällä voidaan koulutusta tulevaisuudessa kehittää yhtä enemmän suuntaan, jossa se vastaa paremmin työelämän vaatimuksia. Jatkotutkimuksena nyt tehdylle tutkimukselle voitaisiin harkita P2P-koulutuksesta valmistuneiden opiskelijoiden työelämävalmiuksien tutkimista työelämän ja työnantajien näkökulmasta.
Opinnäytetyötä varten tehtyyn laadulliseen tutkimukseen haastateltiin P2P -koulutuksesta valmistuneita jo työelämään siirtyneitä opiskelijoita. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää valmistunutta opiskelijaa sähköpostitse. Haastattelukysymykset pohjautuivat Laurea-ammattikorkeakoulussa sovellettavan LbD-toimintamallin pedagogiseen pohjaan, liiketalouden P2P-koulutuksen opetussuunnitelmaan sekä opinnäytetyön tekijöiden omiin kokemuksiin koulutuksessa opiskelusta.
Haastatteluista saaduissa vastauksissa oli hajontaa P2P-koulutuksen räätälöitävyyden ja yksilöllisten oppimiskokemusten vuoksi. Tutkimuksessa käy kuitenkin ilmi, että esimerkiksi taloushallinnon vahvempaa substanssiosaamista toivottaisiin osaksi P2P-koulutusta. Koulutuksen avulla saatuihin kokemuksiin ryhmätyöskentelystä oltiin tyytyväisiä ja niiden katsottiin olevan hyödyksi myös työelämään siirryttäessä. Jaetun tiedon periaate, joka sisältyy tärkeänä osana vertais- ja projektioppimiseen, ei tutkimukseen osallistuneiden mielestä liiketalouden P2P-koulutuksessa toteutunut. Tämän myötä koulutuksen ei myöskään katsottu antavan riittävän vahvaa teoreettista pohjaa saadulle osaamiselle. Koulutuksen aikana saadut työelämäkontaktit eivät olleet edesauttaneet vastaajien työllistymistä, vaikkakin verkostoituminen katsottiin yleisesti positiiviseksi osaksi koulutusta.
Valmistuneiden opiskelijoiden työelämässä saamat kokemukset, kehittyvän työelämän vaatimukset sekä tutkimuksen tulokset yhdistämällä voidaan koulutusta tulevaisuudessa kehittää yhtä enemmän suuntaan, jossa se vastaa paremmin työelämän vaatimuksia. Jatkotutkimuksena nyt tehdylle tutkimukselle voitaisiin harkita P2P-koulutuksesta valmistuneiden opiskelijoiden työelämävalmiuksien tutkimista työelämän ja työnantajien näkökulmasta.