Musiikkiteoksen oppimisesta : Kokonaisvaltaisen harjoittelun opas instrumentalisteille
Mieskolainen, Markus (2014)
Mieskolainen, Markus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405249768
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kokonaisvaltaisen harjoittelun lähestymistapaa musiikkiteoksen oppimiseen instrumentalistin näkökulmasta. Työn päämäärä oli käsitellä kolmea eri pääaihetta: musiikkiteoksen harjoittelua, ulkoa oppimista ja konserttitilanteeseen valmistautumista. Opas on suunnattu musiikkiopinnoissaan jo pidemmälle edenneille soittajille. Esitellyt harjoittelun periaatteet toimivat kaikille instrumenteille.
Työssä esiteltiin harjoittelun eri vaiheet aina harjoittelun lähtökohdista konserttitilanteeseen valmistautumiseen asti lähdekirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin pohjautuen. Ensimmäisenä käsiteltiin musiikkiteoksen harjoittelun lähtökohtia ja motivaatiota, harjoitteluun negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä sekä harjoituksen tavoitteita, rakennetta ja ajan jakamista. Luku sisältää konkreettisia esimerkkiharjoituksia. Ulkoa opettelua käsittelevässä luvussa aihetta käytiin läpi yleisellä tasolla sekä ulkoa opettelua auttavien esimerkkiharjoituksien kera. Konserttitilanteeseen valmistavassa luvussa käsiteltiin esiintymisjännitystä ja keinoja, joilla sitä voidaan lievittää.
Aihe valittiin, koska harjoittelusta ei ole kirjoitettu paljoa suomenkielistä oppimateriaalia ja harjoittelu on huomattavasti monitahoisempi asia kuin monesti ajatellaan. Näiden ajatusten pohjalta syntyi opas, joka tarjoaa ajateltavaa ja esimerkkejä musiikkiteoksen harjoittelun tueksi.
Työssä esiteltiin harjoittelun eri vaiheet aina harjoittelun lähtökohdista konserttitilanteeseen valmistautumiseen asti lähdekirjallisuuteen ja omiin kokemuksiin pohjautuen. Ensimmäisenä käsiteltiin musiikkiteoksen harjoittelun lähtökohtia ja motivaatiota, harjoitteluun negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä sekä harjoituksen tavoitteita, rakennetta ja ajan jakamista. Luku sisältää konkreettisia esimerkkiharjoituksia. Ulkoa opettelua käsittelevässä luvussa aihetta käytiin läpi yleisellä tasolla sekä ulkoa opettelua auttavien esimerkkiharjoituksien kera. Konserttitilanteeseen valmistavassa luvussa käsiteltiin esiintymisjännitystä ja keinoja, joilla sitä voidaan lievittää.
Aihe valittiin, koska harjoittelusta ei ole kirjoitettu paljoa suomenkielistä oppimateriaalia ja harjoittelu on huomattavasti monitahoisempi asia kuin monesti ajatellaan. Näiden ajatusten pohjalta syntyi opas, joka tarjoaa ajateltavaa ja esimerkkejä musiikkiteoksen harjoittelun tueksi.