Internet-markkinoinnin kehittämissuunnitelma asiantuntijapalveluyritykselle : Case Asianajotoimisto X
Kailio, Amanda (2014)
Kailio, Amanda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Internet-markkinoinnin kehittämissuunnitelma asiantuntijapalveluyritykselle. Toimeksiantajayrityksenä toimi Asianajotoimisto Asianajotoimisto X, yritysoikeuteen keskittyvä lakitoimisto Helsingissä. Työ oli ajankohtainen, sillä yrityksen sivusto on uusittu viimeksi vuonna 2009 ja yritys oli uuden kotisivun tarpeessa. Yritys on tämän lisäksi kiinnostunut kokeilemaan myös muita Internetin tarjoamia markkinoinnin mahdollisuuksia, erityisesti sosiaalisen median työkaluja sekä hakukoneoptimointia.
Yrityksen markkinointia suunnittelevat ja siitä vastuussa olevat halusivat lisätietoa Internet-sivujen suunnittelusta. Yritys myös toivoi tietoa sosiaalisen median käytön asianajoalakohtaisesta aktiivisuudesta. Pienellä yrityksellä ei ole suurta markkinointibudjettia ja työn tarkoituksena olikin löytää edullisia ratkaisuja yrityksen Internet-markkinoinnin uudistukseen.
Projektin suunnittelu aloitettiin syksyllä 2013, ja tämän opinnäytetyön tehtävänä oli luoda kehittämissuunnitelma sekä uuden Internet-sivuston suunnittelua varten että tutkia, onko kohdeyrityksellä sosiaalisen median työkaluille relevanttia käyttöä. Teoreettisen viitekehyksen tarkastelun ohella työssä vertailtiin samalla alalla työskentelevien yrityksien Internet-sivuja ja sosiaalisen median työkalujen käyttöä. Niiden vertailun avulla luotiin kehittämissuunnitelma uusien Internetsivujen rakenteesta ja ilmeestä. Yritykselle myös luotiin suunnitelma sosiaalisen median työkalujen käyttöönottoa varten.
Yrityksen edustaja valitsi 15 samalla alalla työskentelevää toimistoa opinnäytetyössä tehtävään benchmarking-analyysiin. Vertailuyrityksien koot vaihtelevat pienistä ja keskisuurista yrityksistä kansainvälisiin suuryrityksiin. Kehittämissuunnitelma luotiin sekä teoreettista viitekehystä että vertailun avulla saatuja tuloksia apuna käyttäen. Lisäksi yrityksen nykyistä Internet-sivua tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla.
Kehittämissuunnitelman tavoitteena oli antaa yrityksen kokoon ja budjettiin nähden realistisia kehitysehdotuksia ja ideoita, sekä uuden sivun suunnittelua varten että sosiaalisen median työkalujen käyttöönottoa ajatellen. Yritys piti kehittämissuunnitelmaa tarpeisiinsa nähden hyödyllisenä, sillä suunnitelma antaa varteenotettavia neuvoja yrityksen markkinointiviestinnän strategisointiin ja viestinnän kokonaisvaltaiseen suunnitteluun.
Alustava suunnitteluprosessi yrityksen uusista Internet-sivuista on jo alkanut, ja sivuilla aiotaan implementoida kehittämissuunnitelmassa esiin tulleita ideoita kattavasti. Yritys aikoo myös tulevaisuudessa toteuttaa Internet-markkinointiaan aiempaa suunnitelmallisemmin. Yritys haluaa jatkossa näkyä valitsemassaan sosiaalisen median palvelussa aktiivisesti, ja se haluaa uuden Internet-sivustonsa myötä kokeilla hakukoneoptimointia.
Yrityksen markkinointia suunnittelevat ja siitä vastuussa olevat halusivat lisätietoa Internet-sivujen suunnittelusta. Yritys myös toivoi tietoa sosiaalisen median käytön asianajoalakohtaisesta aktiivisuudesta. Pienellä yrityksellä ei ole suurta markkinointibudjettia ja työn tarkoituksena olikin löytää edullisia ratkaisuja yrityksen Internet-markkinoinnin uudistukseen.
Projektin suunnittelu aloitettiin syksyllä 2013, ja tämän opinnäytetyön tehtävänä oli luoda kehittämissuunnitelma sekä uuden Internet-sivuston suunnittelua varten että tutkia, onko kohdeyrityksellä sosiaalisen median työkaluille relevanttia käyttöä. Teoreettisen viitekehyksen tarkastelun ohella työssä vertailtiin samalla alalla työskentelevien yrityksien Internet-sivuja ja sosiaalisen median työkalujen käyttöä. Niiden vertailun avulla luotiin kehittämissuunnitelma uusien Internetsivujen rakenteesta ja ilmeestä. Yritykselle myös luotiin suunnitelma sosiaalisen median työkalujen käyttöönottoa varten.
Yrityksen edustaja valitsi 15 samalla alalla työskentelevää toimistoa opinnäytetyössä tehtävään benchmarking-analyysiin. Vertailuyrityksien koot vaihtelevat pienistä ja keskisuurista yrityksistä kansainvälisiin suuryrityksiin. Kehittämissuunnitelma luotiin sekä teoreettista viitekehystä että vertailun avulla saatuja tuloksia apuna käyttäen. Lisäksi yrityksen nykyistä Internet-sivua tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla.
Kehittämissuunnitelman tavoitteena oli antaa yrityksen kokoon ja budjettiin nähden realistisia kehitysehdotuksia ja ideoita, sekä uuden sivun suunnittelua varten että sosiaalisen median työkalujen käyttöönottoa ajatellen. Yritys piti kehittämissuunnitelmaa tarpeisiinsa nähden hyödyllisenä, sillä suunnitelma antaa varteenotettavia neuvoja yrityksen markkinointiviestinnän strategisointiin ja viestinnän kokonaisvaltaiseen suunnitteluun.
Alustava suunnitteluprosessi yrityksen uusista Internet-sivuista on jo alkanut, ja sivuilla aiotaan implementoida kehittämissuunnitelmassa esiin tulleita ideoita kattavasti. Yritys aikoo myös tulevaisuudessa toteuttaa Internet-markkinointiaan aiempaa suunnitelmallisemmin. Yritys haluaa jatkossa näkyä valitsemassaan sosiaalisen median palvelussa aktiivisesti, ja se haluaa uuden Internet-sivustonsa myötä kokeilla hakukoneoptimointia.