Hauskan työn hankala puoli : kokemuksia haastavista tilanteista muskariopettajan työssä
Mäkipelto, Jenna (2014)
Mäkipelto, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610169
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään haastavia tilanteita, joita musiikkileikkikoulunopettajan työssä voi tulla vastaan vanhempien, lasten ja työyhteisön parissa. Minua kiinnosti myös tietää, millä reflektion tasoilla opettajat olivat arvioineet tilanteita. Työtä varten tein Internetissä kyselyn, jonka julkaisin Facebookissa, Varhaisiän musiikinopettajat -sivustolla. Kyselyyn vastasi kuusi muskariopettajaa, joista viidellä oli alle viiden vuoden kokemus työstä. Yksi opettajista oli opettanut yli viisi vuotta. Kyselyn jälkeen keräsin lisää aineistoa haastattelemalla kahta nuorta ja kahta vanhempaa opettajaa sekä vertailin heidän käsityksiään vaativista tilanteista.
Haastattelun ja kyselyn kautta tulin siihen tulokseen, että muskariopettaja voi kohdata kaikenlaisia tilanteita. Haastavia tilanteita olivat erityisesti lasten ja vanhempien parissa koetut konfliktitilanteet sekä palautteen puute tai arvostelun kohteeksi joutuminen. Kokonaisuudessaan vastauksista kuitenkin välittyi ilo siitä, kuinka lasten riemu on parasta palautetta opettajalle. Vanhemmilla ja nuoremmilla opettajilla oli paljon samanlaisia näkemyksiä, mutta myös erilaisia käsityksiä. Ongelmatilanteisiin löydettiin usein ratkaisu, mutta kaikkiin tilanteisiin ei löydetty jokaista osapuolta miellyttävää ratkaisua. Opettajat kuitenkin ajattelivat, että huumorintaju ja aitous ovat suuria voimavaroja, jotka vievät erilaisissa tilanteissa eteenpäin. Kaikki opettajat pitivät tärkeänä sitä, että työtä tehdään omalla tyylillä.
Haastattelun ja kyselyn kautta tulin siihen tulokseen, että muskariopettaja voi kohdata kaikenlaisia tilanteita. Haastavia tilanteita olivat erityisesti lasten ja vanhempien parissa koetut konfliktitilanteet sekä palautteen puute tai arvostelun kohteeksi joutuminen. Kokonaisuudessaan vastauksista kuitenkin välittyi ilo siitä, kuinka lasten riemu on parasta palautetta opettajalle. Vanhemmilla ja nuoremmilla opettajilla oli paljon samanlaisia näkemyksiä, mutta myös erilaisia käsityksiä. Ongelmatilanteisiin löydettiin usein ratkaisu, mutta kaikkiin tilanteisiin ei löydetty jokaista osapuolta miellyttävää ratkaisua. Opettajat kuitenkin ajattelivat, että huumorintaju ja aitous ovat suuria voimavaroja, jotka vievät erilaisissa tilanteissa eteenpäin. Kaikki opettajat pitivät tärkeänä sitä, että työtä tehdään omalla tyylillä.