Asia Exhange Oy:n palveluiden markkinointi Ranskaan
Markkula, Riikka (2014)
Markkula, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810713
Tiivistelmä
Aasia kasvattaa merkitystään jatkuvasti niin taloudellisesti kuin poliittisestikin. Se on kasvattanut suosiotaan myös eurooppalaisten korkeakouluopiskelijoiden vaihtokohteena.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Asia Exchange Oy, joka on suomalainen opiskelijavaihtopalveluita tarjoava organisaatio. Suurin osa yrityksen opiskelija-asiakkaista tulee Suomesta ja Saksasta.
Työn tavoitteena oli tutkia Asia Exchange Oy:n mahdollisuuksia Ranskan opiskelija-vaihtopalveluiden markkinoilla kartoittamalla ranskalaisia korkeakouluja, opiskelija-vaihtoa Ranskassa ja kilpailijoita ranskan opiskelijavaihtopalveluiden markkinoilla. Tavoitteena oli myös löytää potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja kartoittaa potentiaa-liset markkinointiviestintäkeinot Ranskan opiskelijavaihtopalveluiden markkinoiden tavoittamiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys esittelee markkinointiviestintäkeinot ja peilaa niitä ranskalai-seen kulttuuriin. Viitekehyksen toisessa osassa tarkastellaan Ranskan korkeakouluja ja opiskelijavaihtoa.
Työssä selvitettiin opiskelijavaihtopalveluiden kilpailutilannetta Ranskassa ja tutkittiin kahta suurinta kilpailijaa. Osana työtä toteutettiin kyselytutkimus ranskalaisten korkea-koulujen kansainvälisten asioiden yhteyshenkilöille. Kyselytutkimuksessa selvitettiin Aasian tärkeyttä, Aasian vaihtokohteiden suosiota, korkeakoulujen omaa vaihtotarjon-taa, sekä kiinnostusta ja kysyntää opiskelijavaihtopalveluille.
Kyselystä selvisi, että ranskalaiset kaupalliset korkeakoulut ja julkiset teknilliset kor-keakoulut olivat potentiaalisimpia yhteistyökumppaneita Asia Exchange Oy:lle. Yrityk-sen tulisi panostaa markkinoinnissaan näihin korkeakouluihin. Vähiten potentiaalisia yhteistyökumppaneita olivat yksityiset yliopistot. Julkisissa yliopistoissa suurimpana ongelmana vaikutti olevan suhtautuminen ulkopuolisiin organisaatioihin.
Markkinointiviestintäkeinoista annetaan ehdotuksia työn viimeisessä luvussa. Potentiaa-lisia markkinointiviestintäkeinoja yhteistyökumppaneiden tavoittamiseen on esimerkiksi verkkomainonta ja erityisesti sähköpostimainonta. Myös suhteiden luominen korkea-kouluihin on tärkeää. Yhtenä mahdollisuutena ovat Ranskassa järjestettävät kansainväli-set messut.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Asia Exchange Oy, joka on suomalainen opiskelijavaihtopalveluita tarjoava organisaatio. Suurin osa yrityksen opiskelija-asiakkaista tulee Suomesta ja Saksasta.
Työn tavoitteena oli tutkia Asia Exchange Oy:n mahdollisuuksia Ranskan opiskelija-vaihtopalveluiden markkinoilla kartoittamalla ranskalaisia korkeakouluja, opiskelija-vaihtoa Ranskassa ja kilpailijoita ranskan opiskelijavaihtopalveluiden markkinoilla. Tavoitteena oli myös löytää potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja kartoittaa potentiaa-liset markkinointiviestintäkeinot Ranskan opiskelijavaihtopalveluiden markkinoiden tavoittamiseksi.
Opinnäytetyön viitekehys esittelee markkinointiviestintäkeinot ja peilaa niitä ranskalai-seen kulttuuriin. Viitekehyksen toisessa osassa tarkastellaan Ranskan korkeakouluja ja opiskelijavaihtoa.
Työssä selvitettiin opiskelijavaihtopalveluiden kilpailutilannetta Ranskassa ja tutkittiin kahta suurinta kilpailijaa. Osana työtä toteutettiin kyselytutkimus ranskalaisten korkea-koulujen kansainvälisten asioiden yhteyshenkilöille. Kyselytutkimuksessa selvitettiin Aasian tärkeyttä, Aasian vaihtokohteiden suosiota, korkeakoulujen omaa vaihtotarjon-taa, sekä kiinnostusta ja kysyntää opiskelijavaihtopalveluille.
Kyselystä selvisi, että ranskalaiset kaupalliset korkeakoulut ja julkiset teknilliset kor-keakoulut olivat potentiaalisimpia yhteistyökumppaneita Asia Exchange Oy:lle. Yrityk-sen tulisi panostaa markkinoinnissaan näihin korkeakouluihin. Vähiten potentiaalisia yhteistyökumppaneita olivat yksityiset yliopistot. Julkisissa yliopistoissa suurimpana ongelmana vaikutti olevan suhtautuminen ulkopuolisiin organisaatioihin.
Markkinointiviestintäkeinoista annetaan ehdotuksia työn viimeisessä luvussa. Potentiaa-lisia markkinointiviestintäkeinoja yhteistyökumppaneiden tavoittamiseen on esimerkiksi verkkomainonta ja erityisesti sähköpostimainonta. Myös suhteiden luominen korkea-kouluihin on tärkeää. Yhtenä mahdollisuutena ovat Ranskassa järjestettävät kansainväli-set messut.