Sadut ja niiden käyttö lastensuojelulaitoksessa
Aartti, Sami (2014)
Aartti, Sami
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219070
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin satuja ja niiden käyttöä eräässä satakuntalaisessa vastaanottokodissa. Teoriaosuudessa esiteltiin satujen tyyppejä, niiden käyttötapoja ja terapeuttisia ominaisuuksia, esimerkiksi tunteiden kuten pelon käsittelyssä, sekä niiden kuvitusta ja kieltä. Opinnäytetyössä esiteltiin myös lastensuojelun työvälineiksi tarkoitetut kohdennetut sadut, sekä kerrottiin lastensuojelusta lyhyesti.
Tutkimusosuudessa haastateltiin yhden satakuntalaisen vastaanottokodin työntekijöitä heidän satujen käytöstään ja näkemistään lasten kokemuksista satujen lukemisesta. Tarkoituksena oli selvittää satujen soveltuvuutta lastensuojelun työvälineeksi. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastatteluissa kysyttiin muun muassa, kuinka paljon ja miten työntekijät satuja käyttävät, mitä tunteita ja reaktioita he ovat huomanneet satujen herättävän lapsissa ja mistä ne mahdollisesti johtuvat, sekä miten työntekijät voisivat omaa satujen käyttöään kehittää.
Haastattelut toteutettiin tammi-helmikuussa 2014. Haastattelun tuloksista kävi ilmi, että vastaanottokodissa käytetään satuja, ja työntekijät kokevat sen hyväksi työvälineeksi, erityisesti työvälinekäyttöön tarkoitetut kohdennetut sadut. Lasten kotioloissa kokemat ja näkemät asiat näkyvät usein siinä, miten he reagoivat heille luettuihin satuihin. Haastatellut käyttivät satuja usein lasten rauhoittamiseen ja iltasatuina.
Työntekijät kehuivat heiltä kysyttyjä kysymyksiä hyviksi ja ajatuksia herättäväksi. Johtopäätöksissä todettiin satujen soveltuvan lastensuojelun työvälineeksi.
Tutkimusosuudessa haastateltiin yhden satakuntalaisen vastaanottokodin työntekijöitä heidän satujen käytöstään ja näkemistään lasten kokemuksista satujen lukemisesta. Tarkoituksena oli selvittää satujen soveltuvuutta lastensuojelun työvälineeksi. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu haastattelututkimus. Haastatteluissa kysyttiin muun muassa, kuinka paljon ja miten työntekijät satuja käyttävät, mitä tunteita ja reaktioita he ovat huomanneet satujen herättävän lapsissa ja mistä ne mahdollisesti johtuvat, sekä miten työntekijät voisivat omaa satujen käyttöään kehittää.
Haastattelut toteutettiin tammi-helmikuussa 2014. Haastattelun tuloksista kävi ilmi, että vastaanottokodissa käytetään satuja, ja työntekijät kokevat sen hyväksi työvälineeksi, erityisesti työvälinekäyttöön tarkoitetut kohdennetut sadut. Lasten kotioloissa kokemat ja näkemät asiat näkyvät usein siinä, miten he reagoivat heille luettuihin satuihin. Haastatellut käyttivät satuja usein lasten rauhoittamiseen ja iltasatuina.
Työntekijät kehuivat heiltä kysyttyjä kysymyksiä hyviksi ja ajatuksia herättäväksi. Johtopäätöksissä todettiin satujen soveltuvan lastensuojelun työvälineeksi.