Arvot esimiestyössä
Patala, Päivi (2010)
Patala, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002082010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002082010
Tiivistelmä
Nykypäivän yritykset pyrkivät toimimaan arvolähtöisesti ja eettisesti. Arvojen tulee näkyä toiminnan jokaisella osa-alueella, myös esimiestyössä. Opinnäytetyössäni käsiteltiin yritys-toiminnan arvoja. Lähtökohtana käytettiin tutkitun organisaation aikaisempaa arvotyösken-telyprojektia. Organisaatio pyrki kehittämään esimiestyötä osana arvotyöskentelyprojektia, johon kuului yrityksen toiminnalle valittujen arvojen vienti käytännön työhön.
Aikaisemman arvoprojektin alussa toiminnalle määritettiin kuusi arvoa, joiden oli tarkoitus ohjata päivittäistä esimiestyötä. Tutkimukseni tarkoituksena oli löytää päivittäiselle esi-miestyölle yhteiset pelisäännöt.
Kokonaisuuden ymmärtämisen vuoksi katsottiin olennaiseksi selvittää mitä edellytyksiä lait asettavat laadukkaalle esimiestyölle ja mitä arvot tarkoittavat liike-elämässä. Arvo-työskentelyprojektin ymmärtämisen vuoksi, katsottiin tärkeäksi myös selvittää mitä arvo-johtaminen on.
Yhtenäisten pelisääntöjen löytämiseksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, koska aineistoa haluttiin analysoida sen sisällön, ei määrän vuoksi. Tärkein piirre tutkimusmenetelmälle oli se, että huomioon otettiin kohteen tarkoitus ja kentältä saatavan aineiston merkitys. Aineis-toa analysoitiin sillä perusteella, mitä asioita haluttiin selvittää ja miksi tutkimus oikeastaan edes tehtiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että esimiehet haluavat oman työnsä kautta tarjota asiakkaille aitoa hyötyä. Eettisyyden on tarkoitus ohjata tulevaisuuden esimiestyötä. Eettisyys näkyy esimiestyössä asiakkaiden aidossa arvostamisessa ja pyrkimyksessä luoda tehokkaat prosessit, joilla säästetään asiakkaan aikaa. Arvojohtamisellekin tyypillisenä ele-menttinä osaamisen varmistaminen koettiin yleisesti ottaen tärkeäksi.
Vastauksissa oli selvä yhtenäinen linja ja monet niistä olivat selvästi rinnastettavissa toi-siinsa. Tästä voidaan päätellä, että esimiehet tiedostavat yhtenäiset lähtökohdat, joiden pohjalta esimiestyötä on helppoa lähteä kehittämään arvovetoiseksi.
Aikaisemman arvoprojektin alussa toiminnalle määritettiin kuusi arvoa, joiden oli tarkoitus ohjata päivittäistä esimiestyötä. Tutkimukseni tarkoituksena oli löytää päivittäiselle esi-miestyölle yhteiset pelisäännöt.
Kokonaisuuden ymmärtämisen vuoksi katsottiin olennaiseksi selvittää mitä edellytyksiä lait asettavat laadukkaalle esimiestyölle ja mitä arvot tarkoittavat liike-elämässä. Arvo-työskentelyprojektin ymmärtämisen vuoksi, katsottiin tärkeäksi myös selvittää mitä arvo-johtaminen on.
Yhtenäisten pelisääntöjen löytämiseksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, koska aineistoa haluttiin analysoida sen sisällön, ei määrän vuoksi. Tärkein piirre tutkimusmenetelmälle oli se, että huomioon otettiin kohteen tarkoitus ja kentältä saatavan aineiston merkitys. Aineis-toa analysoitiin sillä perusteella, mitä asioita haluttiin selvittää ja miksi tutkimus oikeastaan edes tehtiin.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että esimiehet haluavat oman työnsä kautta tarjota asiakkaille aitoa hyötyä. Eettisyyden on tarkoitus ohjata tulevaisuuden esimiestyötä. Eettisyys näkyy esimiestyössä asiakkaiden aidossa arvostamisessa ja pyrkimyksessä luoda tehokkaat prosessit, joilla säästetään asiakkaan aikaa. Arvojohtamisellekin tyypillisenä ele-menttinä osaamisen varmistaminen koettiin yleisesti ottaen tärkeäksi.
Vastauksissa oli selvä yhtenäinen linja ja monet niistä olivat selvästi rinnastettavissa toi-siinsa. Tästä voidaan päätellä, että esimiehet tiedostavat yhtenäiset lähtökohdat, joiden pohjalta esimiestyötä on helppoa lähteä kehittämään arvovetoiseksi.