Prepaid-liittymän tuoteominaisuudet kilpailuedun tekijöinä
Säily, Kaisa (2014)
Säily, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710531
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus oli tuottaa kohdeyritykselle uutta tietoa tuotetarjooman suunnittelun tueksi, ja näin parantaa yrityksen kilpailukykyä Suomen markkinoilla. Kohdeyrityksen tavoitteena oli kehittää tarjoomasuunnittelua entistä laadukkaammaksi ja näin mahdollistaa kilpailuetu kilpailijoihin.
Kehittämishankkeen tutkimuskysymyksissä keskityttiin selvittämään mitä ominaisuuksia prepaid-tuotetarjoomissa on, miten ne tuottavat arvoa asiakkaalle ja kilpailuetua yritykselle. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimuksen Reg Revansin mukainen toimintaoppiminen, jonka teesejä seuraamalla mahdollistettiin tutkijan ja yrityksen jatkuva tietoinen oppiminen kehittämishankkeen edetessä. Tutkimusaineisto on tutkijan kokoama. Tutkija tarkasteli markkinoilla julkisesti saatavilla olevia tietoja tuotteista ja tuotteiden käytöstä ja havainnoi näistä tutkittavan aineiston.
Aineisto luokiteltiin Marketing mix –mallin teemojen eli hinnan, tuotteen, myyntikanavan ja markkinoinnin mukaisesti. Aineiston analyysissä tutkija tarkasteli aineistoa teoreettisen viitekehyksen läpi. Teoreettisessa viitekehyksessä yhdistettiin perinteisiä liiketoiminnan oppeja ja 2000-luvun ajattelua. Tavoitteena oli tuoda arkiseen ja kiireiseen liike-elämään muistutus perusoppien tärkeydestä ja hyödynnettävyydestä nykypäivänä. Analyysissa aineistoa tarkasteltiin muun muassa Jack Trout ja Johan Wallinin kilpailuedun kautta. Asiakkaan kokemaa arvoa tarkasteltiin Phillip Kotler ja Burenius & Lindsted:in ajatuksiin peilaten.
Kehittämishankkeen tuloksena saatiin kohdeyritykselle tietoa kilpailukykyyn vaikuttavien ominaisuuksien hyödyntämisestä prepaid-tarjooman kehittämisessä. Tuotettu tieto koostuu vastauksista tutkimuskysymyksiin, nykytila-analyysistä johdetuista johtopäätöksistä ja niiden pohjalta tehdyistä kehittämisehdotuksista kohdeyritykselle. Hankkeen analyysi ja tulososat ovat salaiset ja vain kohdeyrityksen käytössä.
Kehittämishankkeen tutkimuskysymyksissä keskityttiin selvittämään mitä ominaisuuksia prepaid-tuotetarjoomissa on, miten ne tuottavat arvoa asiakkaalle ja kilpailuetua yritykselle. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui toimintatutkimuksen Reg Revansin mukainen toimintaoppiminen, jonka teesejä seuraamalla mahdollistettiin tutkijan ja yrityksen jatkuva tietoinen oppiminen kehittämishankkeen edetessä. Tutkimusaineisto on tutkijan kokoama. Tutkija tarkasteli markkinoilla julkisesti saatavilla olevia tietoja tuotteista ja tuotteiden käytöstä ja havainnoi näistä tutkittavan aineiston.
Aineisto luokiteltiin Marketing mix –mallin teemojen eli hinnan, tuotteen, myyntikanavan ja markkinoinnin mukaisesti. Aineiston analyysissä tutkija tarkasteli aineistoa teoreettisen viitekehyksen läpi. Teoreettisessa viitekehyksessä yhdistettiin perinteisiä liiketoiminnan oppeja ja 2000-luvun ajattelua. Tavoitteena oli tuoda arkiseen ja kiireiseen liike-elämään muistutus perusoppien tärkeydestä ja hyödynnettävyydestä nykypäivänä. Analyysissa aineistoa tarkasteltiin muun muassa Jack Trout ja Johan Wallinin kilpailuedun kautta. Asiakkaan kokemaa arvoa tarkasteltiin Phillip Kotler ja Burenius & Lindsted:in ajatuksiin peilaten.
Kehittämishankkeen tuloksena saatiin kohdeyritykselle tietoa kilpailukykyyn vaikuttavien ominaisuuksien hyödyntämisestä prepaid-tarjooman kehittämisessä. Tuotettu tieto koostuu vastauksista tutkimuskysymyksiin, nykytila-analyysistä johdetuista johtopäätöksistä ja niiden pohjalta tehdyistä kehittämisehdotuksista kohdeyritykselle. Hankkeen analyysi ja tulososat ovat salaiset ja vain kohdeyrityksen käytössä.