Formula Student kilpa-auton alustan suunnittelu
Markkula, Sami-Ville (2014)
Markkula, Sami-Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710543
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunnitellaan Formula Student kilpa-auton alusta. Tavoitteena oli suunnitella alustasta kilpailukykyinen ja tehdä hyvä pohja tulevien vuosien jatkokehitykselle.
Työn tilaajana oli TAMK Formula Student Ry, joka on Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuva yhdistys ja se kilpailee Formula Student kilpaluokassa. Formula Student kilpaluokka on korkeakoulu-tasoisille opiskelijoille tarkoitettu luokka, jossa kilpaillaan itse valmistetulla formula-tyylisellä kilpa-autolla. Kilpailut koostuvat dynaamisesta ja staattisesta osuudesta. Staattisessa osuudessa pisteisiin vaikuttaa muun muassa auton suunnittelu, auton valmistuskustannukset ja markkinointiosuus. Dynaamiseen osuuteen kuuluu ajosuoritukset.
Työssä käydään läpi alustan perusteoriaa, johon kuuluu muun muassa rengasdata, pyöränkulmat, alustageometria ja ohjausgeometria. Lisäksi käydään läpi suunnittelun eri vaiheet ja laskut, joita suunnittelussa käytettiin. Laskuihin kuuluu pyöränkuormien, ohjausgeometrian, jousien jäykkyyden ja kallistuksenvakaajien laskenta. Opinnäytetyössä perehdytään myös alustan suunnittelu ohjelma Optimum Kinematicsin käyttöön, sekä alustan osien suunnitteluun Catia-ohjelmalla.
Työn tilaajana oli TAMK Formula Student Ry, joka on Tampereen Ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuva yhdistys ja se kilpailee Formula Student kilpaluokassa. Formula Student kilpaluokka on korkeakoulu-tasoisille opiskelijoille tarkoitettu luokka, jossa kilpaillaan itse valmistetulla formula-tyylisellä kilpa-autolla. Kilpailut koostuvat dynaamisesta ja staattisesta osuudesta. Staattisessa osuudessa pisteisiin vaikuttaa muun muassa auton suunnittelu, auton valmistuskustannukset ja markkinointiosuus. Dynaamiseen osuuteen kuuluu ajosuoritukset.
Työssä käydään läpi alustan perusteoriaa, johon kuuluu muun muassa rengasdata, pyöränkulmat, alustageometria ja ohjausgeometria. Lisäksi käydään läpi suunnittelun eri vaiheet ja laskut, joita suunnittelussa käytettiin. Laskuihin kuuluu pyöränkuormien, ohjausgeometrian, jousien jäykkyyden ja kallistuksenvakaajien laskenta. Opinnäytetyössä perehdytään myös alustan suunnittelu ohjelma Optimum Kinematicsin käyttöön, sekä alustan osien suunnitteluun Catia-ohjelmalla.