Haapajärven Vesi Oy:n asiakastyytyväisyys
Pietilä, Eija (2009)
Pietilä, Eija
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002202408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002202408
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Haapajärven Vesi Oy:n asiakastyytyväisyys. Työn tavoitteena oli saada tutkimustietoa siitä, miten tyytyväisiä yksityisasiakkaat ovat yrityksen toimintaan, asiakaspalveluun sekä tarjottavan palvelun laatuun, hintaan ja jakeluun. Pyrkimyksenä oli myös kerätä asiakkaiden parannusehdotuksia ja toiveita toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi haluttiin selvittää, miten tärkeinä yrityksen yksityisasiakkaat pitävät tiettyjä ominaisuuksia yleisesti vesilaitoksen toiminnassa.
Haapajärven Vesi Oy tuottaa vesihuoltopalveluja koko Haapajärven kaupungin ja Nivalan Karvoskylän alueille. Yrityksen näkökulmasta tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli saatujen tulosten perusteella kehittää vesihuoltopalveluja ja parantaa asiakaspalvelunsa tasoa. Asiakastyytyväisyyttä tai muita tämän työn aiheita käsitteleviä tutkimuksia ei oltu aiemmin yrityksessä tehty.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat vesihuolto, palvelu, palvelun laatu ja yrityskuva. Näiden käsitteiden ympärille rakentui työn teoriaosa.
Empiirisen tutkimuksen tekeminen suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kirjeitse 3.6.2009–10.7.2009 välisenä aikana. Kyselylomakkeita lähetettiin 300. Vastauksia määräpäivään mennessä saatiin 131 kappaletta, ja näin vastausprosentiksi muodostui 43,7.
Tehty tutkimus osoitti, että Haapajärven Vesi Oy:n asiakkaat ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan lähes kaikkien tutkimuksessa mitattujen seikkojen osalta.
Haapajärven Vesi Oy tuottaa vesihuoltopalveluja koko Haapajärven kaupungin ja Nivalan Karvoskylän alueille. Yrityksen näkökulmasta tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena oli saatujen tulosten perusteella kehittää vesihuoltopalveluja ja parantaa asiakaspalvelunsa tasoa. Asiakastyytyväisyyttä tai muita tämän työn aiheita käsitteleviä tutkimuksia ei oltu aiemmin yrityksessä tehty.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat vesihuolto, palvelu, palvelun laatu ja yrityskuva. Näiden käsitteiden ympärille rakentui työn teoriaosa.
Empiirisen tutkimuksen tekeminen suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kirjeitse 3.6.2009–10.7.2009 välisenä aikana. Kyselylomakkeita lähetettiin 300. Vastauksia määräpäivään mennessä saatiin 131 kappaletta, ja näin vastausprosentiksi muodostui 43,7.
Tehty tutkimus osoitti, että Haapajärven Vesi Oy:n asiakkaat ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan lähes kaikkien tutkimuksessa mitattujen seikkojen osalta.