Johtamistapa henkiöstön sitoutumisen edistäjänä kotisiivousalalla
Päivärinta, Seija (2014)
Päivärinta, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219071
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty kotipalvelualalla toimivalle kotisiivousyritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä työntekijöiden sitoutumisesta ja motivoitumisesta esimiestyön tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata kotisiivoojien ja esimiesten näkemyksiä sitoutumista ja motivoitumista edistävistä tekijöistä haastatteluiden avulla. Toisena tavoitteena on selvittää, minkälainen johtamistapa edistää työntekijöiden sitoutuneisuutta ja mitkä yrityksen toimintatavat tukevat sitoutumista. Kolmantena tavoitteena on esittää kohdeorganisaatiolle tulosten pohjalta kehittämisaja-tuksia esimiestyön tueksi.
Teoreettinen viitekehys muodostuu sitoutumisesta ja motivaation tarkastelusta osana johtamista. Sitoutuneisuus on laaja käsite ja sitä voidaan tutkia pelkästään jonkin ennalta määrätyn, siihen vaikuttavan asian kautta. Sitoutumisella on myös aina kohde, mihin henkilö sitoutuu ja tällä suhteella on luonne. Suhde voi olla: affektiivista, jatkuvaa tai normatiivista.
Motivaation merkitys työn suorittamisessa on merkityksellinen. Tutkimuksissa on vahvistettu motivaation vaikuttavan toiminnan yrittämiseen, suorituksen laatuun, tehtävien valintaan sekä pysyvyyteen. Työmotivaatiossa vaikuttavat edelliset tarve- ja prosessiteoriat, jotka pitkälle selittävät työn tekemistä ja siinä pysymistä. Työmotivaatio muodostuu sen mukaan, miten persoonalliset tekijät; henkilön tarpeet, asenteet, harrastukset ja mielenkiinto kohtaavat yrityksen toimintatapojen kuten johtamisen, työtehtävän, työominaisuuksien ja kannuste- sekä palkitsemisjärjestelmän kanssa. Työmotivaation avulla voidaan tarkemmin tarkastella, mitkä juuri kotisiivoojan työssä kannustavat ja palkitsevat.
Kiristynyt kilpailu palvelualalla on ajanut yritykset keskittymään asiakastyytyväisyyteen. Henkilöstön sitoutumisella koetaan olevan liiketoiminnan näkökulmasta moninaisia positiivisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelut tehtiin koti-siivoojille ja esimiehille. Molemmat haastattelut on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Molempien haastatteluiden tuloksista tehtiin yhteenveto, missä kuvataan, mitä samankaltaisuuksia, eroavaisuuksia ja erityistä teemahaastatteluiden tuloksista saatiin sitoutumisen edistämiseksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan kotisiivoojien työmotivaatio muodostuu ulkoisesti palkitsevista asioista, kuten johtamisesta, palkasta, palautteesta ja ilmapiiristä. Tulosten mukaan kotisiivoojien sitou-tumista edistävässä johtamisessa tarvitaan jatkuvaa tai säännöllistä palautteen antoa. Kannuste- ja palkitsemisjärjestelemässä tulisi ottaa huomioon taloudellisten kannustimien ja palkkioiden lisäksi myös vuorovaikutuskannusteet ja palkkiot. Tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamisessa sekä kannuste- ja palkkiojärjestelmän suunnittelussa. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa myös muun kaltaiseen siivoustyöhön, jossa siivouskohteet ja työtunnit vaihtuvat päivittäin.
Teoreettinen viitekehys muodostuu sitoutumisesta ja motivaation tarkastelusta osana johtamista. Sitoutuneisuus on laaja käsite ja sitä voidaan tutkia pelkästään jonkin ennalta määrätyn, siihen vaikuttavan asian kautta. Sitoutumisella on myös aina kohde, mihin henkilö sitoutuu ja tällä suhteella on luonne. Suhde voi olla: affektiivista, jatkuvaa tai normatiivista.
Motivaation merkitys työn suorittamisessa on merkityksellinen. Tutkimuksissa on vahvistettu motivaation vaikuttavan toiminnan yrittämiseen, suorituksen laatuun, tehtävien valintaan sekä pysyvyyteen. Työmotivaatiossa vaikuttavat edelliset tarve- ja prosessiteoriat, jotka pitkälle selittävät työn tekemistä ja siinä pysymistä. Työmotivaatio muodostuu sen mukaan, miten persoonalliset tekijät; henkilön tarpeet, asenteet, harrastukset ja mielenkiinto kohtaavat yrityksen toimintatapojen kuten johtamisen, työtehtävän, työominaisuuksien ja kannuste- sekä palkitsemisjärjestelmän kanssa. Työmotivaation avulla voidaan tarkemmin tarkastella, mitkä juuri kotisiivoojan työssä kannustavat ja palkitsevat.
Kiristynyt kilpailu palvelualalla on ajanut yritykset keskittymään asiakastyytyväisyyteen. Henkilöstön sitoutumisella koetaan olevan liiketoiminnan näkökulmasta moninaisia positiivisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja. Teemahaastattelut tehtiin koti-siivoojille ja esimiehille. Molemmat haastattelut on analysoitu sisällönanalyysin avulla. Molempien haastatteluiden tuloksista tehtiin yhteenveto, missä kuvataan, mitä samankaltaisuuksia, eroavaisuuksia ja erityistä teemahaastatteluiden tuloksista saatiin sitoutumisen edistämiseksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan kotisiivoojien työmotivaatio muodostuu ulkoisesti palkitsevista asioista, kuten johtamisesta, palkasta, palautteesta ja ilmapiiristä. Tulosten mukaan kotisiivoojien sitou-tumista edistävässä johtamisessa tarvitaan jatkuvaa tai säännöllistä palautteen antoa. Kannuste- ja palkitsemisjärjestelemässä tulisi ottaa huomioon taloudellisten kannustimien ja palkkioiden lisäksi myös vuorovaikutuskannusteet ja palkkiot. Tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamisessa sekä kannuste- ja palkkiojärjestelmän suunnittelussa. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa myös muun kaltaiseen siivoustyöhön, jossa siivouskohteet ja työtunnit vaihtuvat päivittäin.