Kulttuurienvälinen asiakaskohtaaminen hotellissa
Heini, Maria (2014)
Heini, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198637
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kulttuurienvälinen asiakaskohtaaminen hotellissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mahdollisimman tarkasti kulttuurienvälistä asiakaskohtaamista hotellivirkailijoiden näkökulmasta. Millaisia kulttuurienväliset asiakaskohtaamiset olivat, ja erosiko palvelu suomalaisiin nähden.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin hotellin toimintaympäristöä, kulttuurien kohtaamista, sekä asiakaskohtaamista monikulttuurisessa ympäristössä. Tutkimusmenetelmäksi tähän tutkimukseen valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelun teemoina olivat vastaanoton tyypillisimmät kulttuurienväliset asiakaskohtaamiset, vuorovaikutus asiakaskohtaamisissa, ja kulttuurienvälisessä asiakaskohtaamisessa tarvittavat tiedot ja taidot. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla Rauman ja Porin seudun eri hotellien hotellivirkailijoita. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin, ja niistä saatiin vastaukset tutkimustehtävään.
Tutkimustulosten perusteella selvitettiin millaisia kulttuurienväliset asiakaskohtaamiset ovat. Tulosten perusteella voitiin sanoa, että nämä kohtaamiset olivat hyvin samanlaisia kuin suomalaiset asiakaskohtaamiset. Eroa palvelussa oli kommunikointikielessä ja tavoissa mitä eri kulttuureissa on. Tutkimustuloksista ilmeni myös miten hotellivirkailijat toimivat, kun asiakkaan kanssa ei löydy yhteistä kieltä. Tutkimuksessa selvitettiin mitä erikoistoiveita ulkomaalaisilla asiakkailla on niin palvelun kuin yöpymisen suhteen. Tutkimustuloksista nousi myös esille erilaisia ongelmatilanteita, joita hotellivirkailijat kohtasivat ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin hotellin toimintaympäristöä, kulttuurien kohtaamista, sekä asiakaskohtaamista monikulttuurisessa ympäristössä. Tutkimusmenetelmäksi tähän tutkimukseen valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelun teemoina olivat vastaanoton tyypillisimmät kulttuurienväliset asiakaskohtaamiset, vuorovaikutus asiakaskohtaamisissa, ja kulttuurienvälisessä asiakaskohtaamisessa tarvittavat tiedot ja taidot. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla Rauman ja Porin seudun eri hotellien hotellivirkailijoita. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin, ja niistä saatiin vastaukset tutkimustehtävään.
Tutkimustulosten perusteella selvitettiin millaisia kulttuurienväliset asiakaskohtaamiset ovat. Tulosten perusteella voitiin sanoa, että nämä kohtaamiset olivat hyvin samanlaisia kuin suomalaiset asiakaskohtaamiset. Eroa palvelussa oli kommunikointikielessä ja tavoissa mitä eri kulttuureissa on. Tutkimustuloksista ilmeni myös miten hotellivirkailijat toimivat, kun asiakkaan kanssa ei löydy yhteistä kieltä. Tutkimuksessa selvitettiin mitä erikoistoiveita ulkomaalaisilla asiakkailla on niin palvelun kuin yöpymisen suhteen. Tutkimustuloksista nousi myös esille erilaisia ongelmatilanteita, joita hotellivirkailijat kohtasivat ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa.