Suunnitelma asiakaslähtöisille verkkosivuille – Case toimintansa aloittava 2nd hand -yritys
Kääriäinen, Amanda (2014)
Kääriäinen, Amanda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa verkkosivusuunnitelma aloittavalle antiikki-, design- ja vintage-esineitä myyvälle yritykselle. Tarkoituksena on perustaa verkossa toimiva yritys, jonka liiketoimintasuunnitelmaan tehty verkkosivusuunnitelma lisätään. Yritys haluaa luoda käyttäjiä hyvin palvelevat verkkosivut, erityisesti sisällön, tietorakenteen ja navigoinnin näkökulmista. Verkkosivusuunnitelman pohjalta rakennetaan prototyyppi yhdessä ammattilaisten kanssa.
Verkkosivusuunnitelma on osa tammikuussa 2014 aloitettua yrityksen perustamisprosessia. Verkkosivujen suunnittelun lisäksi kevään 2014 aikana yritykselle tehdään liiketoimintasuunnitelma. Toiminnallisen työn aihe rajattiin koskemaan verkkosivujen suunnittelua.
Työn toteutusvaiheessa perehdyttiin verkkosivujen suunnitteluun palvelumuotoilun menetelmien avulla. Verkkosivujen suunnitteluun hankittiin tietoa verkkosivujen toiminnallisen suunnittelun teoriasta ja asiantuntijahaastattelulla. Kohderyhmän näkemyksiin tutustuttiin kolmen sisustamisesta kiinnostuneen nuoren aikuisen tarinoiden avulla. Tarinoista saatua aineistoa käytettiin käyttäjäpersoonan, verkkosivujen rakenteesta tehdyn miellekartan ja blueprint-prosessikaavion luomisessa. Blueprint-kaavio havainnollistaa keskeisimpiä palvelupolun vaiheita ja niiden taustatekijöitä käyttäjän kannalta.
Tehty suunnitelma konkretisoi verkkosivujen keskeisimpiä elementtejä ja on pohjana myös yrityksen graafiselle suunnittelulle. Verkkosivuja tullaan kehittämään jatkuvasti asiakaslähtöi-syyden ylläpitämiseksi.
Verkkosivusuunnitelma on osa tammikuussa 2014 aloitettua yrityksen perustamisprosessia. Verkkosivujen suunnittelun lisäksi kevään 2014 aikana yritykselle tehdään liiketoimintasuunnitelma. Toiminnallisen työn aihe rajattiin koskemaan verkkosivujen suunnittelua.
Työn toteutusvaiheessa perehdyttiin verkkosivujen suunnitteluun palvelumuotoilun menetelmien avulla. Verkkosivujen suunnitteluun hankittiin tietoa verkkosivujen toiminnallisen suunnittelun teoriasta ja asiantuntijahaastattelulla. Kohderyhmän näkemyksiin tutustuttiin kolmen sisustamisesta kiinnostuneen nuoren aikuisen tarinoiden avulla. Tarinoista saatua aineistoa käytettiin käyttäjäpersoonan, verkkosivujen rakenteesta tehdyn miellekartan ja blueprint-prosessikaavion luomisessa. Blueprint-kaavio havainnollistaa keskeisimpiä palvelupolun vaiheita ja niiden taustatekijöitä käyttäjän kannalta.
Tehty suunnitelma konkretisoi verkkosivujen keskeisimpiä elementtejä ja on pohjana myös yrityksen graafiselle suunnittelulle. Verkkosivuja tullaan kehittämään jatkuvasti asiakaslähtöi-syyden ylläpitämiseksi.