Hengitysvajauspotilaan hoitotyö – sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia päätöksenteon oppimisesta virtuaalipotilaan avulla
Myyryläinen, Karri; Mikkola, Heikki; Lundmark, Rasmus (2014)
Myyryläinen, Karri
Mikkola, Heikki
Lundmark, Rasmus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710228
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme kuuluu Metropolia ammattikorkeakoulun terveys- ja hoitoalan TehoProhankkeeseen, jonka tarkoituksena on uudistaa oppilaitoksemme oppimis- ja opettamiskäytäntöjä. Opinnäytetyömme tarkoitus on kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia hengitysvajauspotilaan hoitoon liittyvän päätöksenteon oppimisesta, virtuaalisen potilasskenaarion avulla CareMe-pelissä. Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa käyttää CareMepelin kehitystyössä sekä suunniteltaessa virtuaalipotilaan lisäämistä jonkin opetuslaitoksen koulutussuunnitelmaan. Tutkimukseen osallistui kahdeksan 2. ja 3. vuoden sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet ainakin kliinisen -, sisätauti- ja kirurgisen hoitotyön harjoittelun ja eivät olleet suorittaneet lähihoitajakoulutusta. Tutkimusaineisto kerättiin kolmessa virtuaalipotilaan testaustilaisuudessa keväällä 2014. Tilaisuuksissa opiskelijat pelasivat hengitysvajauspotilasskenaariota niin monta kertaa kuin halusivat, minkä jälkeen opiskelijat osallistuivat puolistrukturoituun ryhmähaastatteluun. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Litteroitu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.Tuloksista ilmeni, että virtuaalipotilaalla oli sekä hoitotyön päätöksenteon oppimista edistäviä että estäviä tekijöitä. Keskeisimmät oppimista edistävät tekijät olivat palautteen saaminen suorituksesta, palautteesta saatu motivaatio, skenaarion todenmukaisuus, johdonmukaiset esitiedot sekä toiminnot ja aiemmin opitun tiedon reflektointi. Estäviä tekijöitä olivat palautteen esitystapa ja laatu, opiskelijan vaikeudet eläytyä peliin, potilaan tilan muuttumattomuus, sekava käyttöliittymä ja viimeaikaisen teoriaopetuksen puute.Tutkimuksemme vahvistaa käsitystä, että käytännön harjoitteiden tekeminen auttaa reflektoimaan aiemmin opittua teoriatietoa, mikä edistää päätöksenteon oppimista. Palautteen roolia pidettiin tärkeänä oppimisprosessissa, mutta sekava esitystapa esti palautteen hyödyntämistä tulevaisuudessa. Jatkossa virtuaalipotilaan avulla päätöksenteon oppimista voisi tutkia moninpelaamisen näkökulmasta.