Akuuttiyksikön opintopiiritoiminnan käynnistämistä edistävät tekijät
Yli-Pyky, Jaana (2014)
Yli-Pyky, Jaana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239704
Tiivistelmä
Opintopiirin tarkoituksena on koota ryhmä ihmisiä, jotka esimerkiksi kerran kuussa kokoontuvat kuuntelemaan ja keskustelemaan jostain tietystä aiheesta. Opintopiirissä joku voi pitää alussa pienen esittelyn käsiteltävästä aiheesta, jonka jälkeen muut osallistuvat keskusteluun mukaan. Hoitotyön ammattilaisilla aiheet liittyvät yleensä hoitoalan kirjallisuuden artikkeleihin ja tutkimuksiin. (Oosi 2011, 15; Milbrandt & Vincent 2004.)
Kajaanin seudun sairaalan akuuttiyksikössä nähdään opintopiiritoiminta yhtenä mahdollisuutena osaamisen kehittämisessä. Akuuttiyksikössä opintopiiritoiminnalla pyritään kehittämään hoitotyötä niin, että akuuttiyksikön hoitajat esittelevät ja keskustelevat jostain hoitotyöhön liittyvästä ajankohtaisesta asiasta. Näin he levittävät näyttöön perustuvaa hoitotyötä keskenään ja samalla kehittävät omaa osaamistaan. (Arffman 2013; Kukkonen 2014.)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kajaanin seudun sairaalan akuuttiyksikön opintopiiritoiminnan toteutuksen edellytyksiä akuuttiyksikön hoitajilta. Tavoitteena oli saada ideoita opintopiiritoiminnan käynnistämiseksi. Tutkimustehtäviksi nousivat seuraavat kysymykset: Mitkä ovat opintopiiritoiminnan käynnistämistä hidastavia tekijöitä? Millä ideoilla vahvistetaan opintopiiritoiminnan käynnistämistä?
Opinnäytetyö on laadullinen, jota varten kerättiin aineistoa helmikuussa 2014 Kajaanin seudun sairaalan akuuttiyksikössä aineiston keruuseen vapaaehtoisesti osallistuneilta akuuttiyksikön hoitajilta. Aineisto kerättiin 635 -menetelmällä, jossa neljä hoitajaa kirjoitti kukin omalle paperilleen kolme opintopiirin käynnistämistä hidastavaa tekijää. Tämän jälkeen papereita kierrätettiin muilla osallistujilla, joista kukin kirjoitti näihin toisten keksimiin hidastaviin tekijöihin ratkaisuja. Papereita kierrätettiin kolme kertaa eli kunnes paperit olivat käyneet kaikilla muilla osallistujilla. Aineistoa saatiin runsaasti, vaikka osallistuneita hoitajia oli vain neljä.
Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Opintopiiritoiminnan käynnistämistä hidastavat resurssien puute niin ajallisesti ja työvoimallisesti sekä motivaation puute osallistuneisuudessa. Hoitajien mielestä opintopiirien toteuttamiseen ei myöskään ole selkeää toimintamallia. Opintopiiritoiminnan käynnistämistä vahvistetaan resurssien lisäämisellä ja tekemällä opintopiiritoiminnasta mielekästä monipuolisilla aiheilla ja opintopiirien vetäjillä. Hoitajien mielestä esimiehillä on vastuu järjestää opintopiiritoimintaan tarvittavia resursseja ja esimiesten tulee olla kannustavia sekä palkitsevia hoitajia ja opintopiiritoimintaa kohtaan sen toimivuuden kannalta.
Kajaanin seudun sairaalan akuuttiyksikössä nähdään opintopiiritoiminta yhtenä mahdollisuutena osaamisen kehittämisessä. Akuuttiyksikössä opintopiiritoiminnalla pyritään kehittämään hoitotyötä niin, että akuuttiyksikön hoitajat esittelevät ja keskustelevat jostain hoitotyöhön liittyvästä ajankohtaisesta asiasta. Näin he levittävät näyttöön perustuvaa hoitotyötä keskenään ja samalla kehittävät omaa osaamistaan. (Arffman 2013; Kukkonen 2014.)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kajaanin seudun sairaalan akuuttiyksikön opintopiiritoiminnan toteutuksen edellytyksiä akuuttiyksikön hoitajilta. Tavoitteena oli saada ideoita opintopiiritoiminnan käynnistämiseksi. Tutkimustehtäviksi nousivat seuraavat kysymykset: Mitkä ovat opintopiiritoiminnan käynnistämistä hidastavia tekijöitä? Millä ideoilla vahvistetaan opintopiiritoiminnan käynnistämistä?
Opinnäytetyö on laadullinen, jota varten kerättiin aineistoa helmikuussa 2014 Kajaanin seudun sairaalan akuuttiyksikössä aineiston keruuseen vapaaehtoisesti osallistuneilta akuuttiyksikön hoitajilta. Aineisto kerättiin 635 -menetelmällä, jossa neljä hoitajaa kirjoitti kukin omalle paperilleen kolme opintopiirin käynnistämistä hidastavaa tekijää. Tämän jälkeen papereita kierrätettiin muilla osallistujilla, joista kukin kirjoitti näihin toisten keksimiin hidastaviin tekijöihin ratkaisuja. Papereita kierrätettiin kolme kertaa eli kunnes paperit olivat käyneet kaikilla muilla osallistujilla. Aineistoa saatiin runsaasti, vaikka osallistuneita hoitajia oli vain neljä.
Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Opintopiiritoiminnan käynnistämistä hidastavat resurssien puute niin ajallisesti ja työvoimallisesti sekä motivaation puute osallistuneisuudessa. Hoitajien mielestä opintopiirien toteuttamiseen ei myöskään ole selkeää toimintamallia. Opintopiiritoiminnan käynnistämistä vahvistetaan resurssien lisäämisellä ja tekemällä opintopiiritoiminnasta mielekästä monipuolisilla aiheilla ja opintopiirien vetäjillä. Hoitajien mielestä esimiehillä on vastuu järjestää opintopiiritoimintaan tarvittavia resursseja ja esimiesten tulee olla kannustavia sekä palkitsevia hoitajia ja opintopiiritoimintaa kohtaan sen toimivuuden kannalta.