Virtuaalipelaajan tekoälyn päättelyarkkitehtuuri vuoropohjaisessa strategiapelissä
Lukkarinen, Jussi (2014)
Lukkarinen, Jussi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää virtuaalipelaajan tekoälyn päättelyarkkitehtuuri vuoropohjai-seen strategiapeliin. Opinnäytetyön aikana toteutettiin koko tekoäly, mutta opinnäytetyö päätettiin rajata päättely-arkkitehtuuriin ja tekoälyn päätöksentekoon liittyviin osa-alueisiin. Tekoälyä tehtiin Planet Cube -videopeliä var-ten, joka on tarkoitus julkaista myöhemmin vielä määrittelemättömänä ajankohtana.
Opinnäytetyön alussa esitellään erilaisia tekoälyn tyyppejä ja niiden välisiä eroja. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käsitellään tekoälyissä käytettyjä tekniikoita, joita on hyödynnetty tekoälyn toteutuksessa. Opinnäytetyön kannalta merkittävin on ADAPTA-päättelyarkkitehtuuri (Allocation and Decomposition Architecture for Performing Tactical AI), jonka pohjalta opinnäytetyön aikana kehitettyä tekoälyä on lähdetty toteuttamaan.
Tekoälytekniikoiden jälkeen esitellään Planet Cube -peliprojekti, jotta voidaan määritellä ympäristö, jossa teko-älyn tulee toimia. Peliprojektin esittelyssä selitetään pelin konseptin lisäksi pelin eteneminen sekä pelimaailmassa vaikuttavat säännöt. Näiden pohjalta pystytään paremmin määrittelemään toiminnot, joita tekoälyn tulee suorittaa ollakseen haastava vastustaja ihmispelaajalle, ja suunnittelemaan tekoälyn eri osien toiminta.
Tekoälyn toteutussuunnitelman jälkeen esitellään, minkälaisiin teknisiin ratkaisuihin tekoälyn toteutuksessa pää-dyttiin ja miksi nämä ratkaisut tehtiin. Tämän jälkeen esitellään kuinka tekoälyn toimintaa testattiin ja minkälaisiin tuloksiin testauksen aikana päädyttiin. Lopuksi opinnäytetyössä käsitellään ne tekoälyn toteutuksen osat, jotka aiheuttivat ongelmia tekoälyn toiminnassa ja joihin tulisi jatkokehityksen aikana kiinnittää huomioita.
Opinnäytetyön alussa esitellään erilaisia tekoälyn tyyppejä ja niiden välisiä eroja. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käsitellään tekoälyissä käytettyjä tekniikoita, joita on hyödynnetty tekoälyn toteutuksessa. Opinnäytetyön kannalta merkittävin on ADAPTA-päättelyarkkitehtuuri (Allocation and Decomposition Architecture for Performing Tactical AI), jonka pohjalta opinnäytetyön aikana kehitettyä tekoälyä on lähdetty toteuttamaan.
Tekoälytekniikoiden jälkeen esitellään Planet Cube -peliprojekti, jotta voidaan määritellä ympäristö, jossa teko-älyn tulee toimia. Peliprojektin esittelyssä selitetään pelin konseptin lisäksi pelin eteneminen sekä pelimaailmassa vaikuttavat säännöt. Näiden pohjalta pystytään paremmin määrittelemään toiminnot, joita tekoälyn tulee suorittaa ollakseen haastava vastustaja ihmispelaajalle, ja suunnittelemaan tekoälyn eri osien toiminta.
Tekoälyn toteutussuunnitelman jälkeen esitellään, minkälaisiin teknisiin ratkaisuihin tekoälyn toteutuksessa pää-dyttiin ja miksi nämä ratkaisut tehtiin. Tämän jälkeen esitellään kuinka tekoälyn toimintaa testattiin ja minkälaisiin tuloksiin testauksen aikana päädyttiin. Lopuksi opinnäytetyössä käsitellään ne tekoälyn toteutuksen osat, jotka aiheuttivat ongelmia tekoälyn toiminnassa ja joihin tulisi jatkokehityksen aikana kiinnittää huomioita.