Ympäristökasvatus osana varhaiskasvatusta : Päiväkoti Omppulan ympäristökasvatusopas
Laaksonen, Henna (2014)
Laaksonen, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259806
Tiivistelmä
Huoli ympäristön tilasta ja luonnon monimuotoisuuden katoamisesta on ollut puheissa jo vuosikymmeniä, mutta hyvin vähän on loppujen lopuksi tehty asian hyväksi. Jokainen on omalta osaltaan vastuussa siitä, miten elämässään toimii ja millaisia valintoja päivittäin tekee. Näiden toimintojen ja valintojen vaikutuksia voi olla vaikea hahmottaa, sillä usein ne näkyvät vasta pitkällä tähtäimellä.
Jos aikuinen ei itse ole kiinnostunut ympäristöasioista eikä näe luonnon merkityksen tärkeyttä lapsen kehitykselle, ei lapsikaan opi sellaisia tärkeitä arvoja kuten luonnon arvostaminen ja kunnioittaminen. Vanhemmat ja muut lapsen kasvatuksessa mukana olevat henkilöt ovatkin avainasemassa siinä, että lapsi oppii jo varhain luonnon tärkeyden. Kun lapsen luontaista kiinnostusta luontoa kohtaan kunnioitetaan ja ruokitaan, kantaa se pitkälle. Varhaiskasvatuksessa työskentelevillä onkin suuri rooli nykyajan lapsien luontoon tutustuttamisessa, sillä valitettavan usein kotoa ei enää saada riittäviä eväitä siihen.
Tämä kehittämishanke on tehty piikkiöläiselle päiväkodille Raadelman Omppulalle. Omppulassa on hiljattain luovuttu kestävän kehityksen ohjelmasta Vihreästä lipusta, mutta toiminnassa halutaan silti säilyttää ympäristökasvatus. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena onkin ympäristökasvatuksen jatkuminen Omppulan toiminnassa ja kehittämistehtävänä eli tuotoksena syntyi ympäristökasvatusopas. Opas sisältää tietoa siitä, mitä luontopainotteisuus Omppulassa tarkoittaa, mitä ympäristökasvatus on ja minkälaisia tavoitteita lasten ympäristökasvatuksessa tulisi olla sekä kestävän kehityksen osion. Oppaassa on myös paljon vinkkejä työntekijöille siitä, kuinka ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa.
Tämän hankkeen kehittämismenetelminä on käytetty palavereja, kyselyitä työntekijöille ja vanhemmille sekä lasten vapaamuotoista haastattelua. Ympäristökasvatusopas on rakennettu vanhempien, lasten ja päiväkodin henkilökunnan toiveiden pohjalta, ja sen tarkoituksena on toimia henkilökunnan työn tukena.
Jos aikuinen ei itse ole kiinnostunut ympäristöasioista eikä näe luonnon merkityksen tärkeyttä lapsen kehitykselle, ei lapsikaan opi sellaisia tärkeitä arvoja kuten luonnon arvostaminen ja kunnioittaminen. Vanhemmat ja muut lapsen kasvatuksessa mukana olevat henkilöt ovatkin avainasemassa siinä, että lapsi oppii jo varhain luonnon tärkeyden. Kun lapsen luontaista kiinnostusta luontoa kohtaan kunnioitetaan ja ruokitaan, kantaa se pitkälle. Varhaiskasvatuksessa työskentelevillä onkin suuri rooli nykyajan lapsien luontoon tutustuttamisessa, sillä valitettavan usein kotoa ei enää saada riittäviä eväitä siihen.
Tämä kehittämishanke on tehty piikkiöläiselle päiväkodille Raadelman Omppulalle. Omppulassa on hiljattain luovuttu kestävän kehityksen ohjelmasta Vihreästä lipusta, mutta toiminnassa halutaan silti säilyttää ympäristökasvatus. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena onkin ympäristökasvatuksen jatkuminen Omppulan toiminnassa ja kehittämistehtävänä eli tuotoksena syntyi ympäristökasvatusopas. Opas sisältää tietoa siitä, mitä luontopainotteisuus Omppulassa tarkoittaa, mitä ympäristökasvatus on ja minkälaisia tavoitteita lasten ympäristökasvatuksessa tulisi olla sekä kestävän kehityksen osion. Oppaassa on myös paljon vinkkejä työntekijöille siitä, kuinka ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa.
Tämän hankkeen kehittämismenetelminä on käytetty palavereja, kyselyitä työntekijöille ja vanhemmille sekä lasten vapaamuotoista haastattelua. Ympäristökasvatusopas on rakennettu vanhempien, lasten ja päiväkodin henkilökunnan toiveiden pohjalta, ja sen tarkoituksena on toimia henkilökunnan työn tukena.