Affärsplan för produktionsbolag inom urban kultur och evenemangsproduktion
Ukkola, Ona (2014)
Ukkola, Ona
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405239590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on laatia liiketoimintasuunnitelma tapahtumatuotannon ja kaupunkikulttuurin tuotantoyhtiölle. Työ käsittää kaikki tarvittavat kohdat liiketoimintasuunnitelman laatimisessa. Pohjana käytetään niin sanottua Business Model Canvasta kirjasta Business Model Generation. Canvas kattaa kaikki eri segmentit, jotka ovat tärkeitä suunnitelman laatimisessa. Se on myös hyvin yksinkertainen ja visuaalinen työkalu liiketoimintamallin kehittämisessä.
Tekijän suunnitelma on perustaa yritys oikeasti ja opinnäytetyön tavoite on nähdä, onko suunnitelma realistinen ja toteuttamiskelpoinen.
Samanlaisia yrityksiä markkinoilla ei ole, mutta työryhmiä ja yhdistyksiä jotka tuottavat kaupunkikulttuuria löytyy useampiakin. Nämä eivät kuitenkaan ole kannattavia. Yrityksen tavoitteet ovat kaupunkikulttuurin tuottaminen kannattavasti ja oman palkan luominen.
Tämän liiketoimintasuunnitelman laatimisen jälkeen voi todeta, että tämän tyyppisestä liiketoiminnasta on tarvetta, mutta että vielä vahvempi markkinarako on suotava. Markkinatutkimus toteutetaan myöhemmin, jonka kautta saadaan selkeämpi kuva siitä, mikä tarve markkinoilla on.
Tekijän suunnitelma on perustaa yritys oikeasti ja opinnäytetyön tavoite on nähdä, onko suunnitelma realistinen ja toteuttamiskelpoinen.
Samanlaisia yrityksiä markkinoilla ei ole, mutta työryhmiä ja yhdistyksiä jotka tuottavat kaupunkikulttuuria löytyy useampiakin. Nämä eivät kuitenkaan ole kannattavia. Yrityksen tavoitteet ovat kaupunkikulttuurin tuottaminen kannattavasti ja oman palkan luominen.
Tämän liiketoimintasuunnitelman laatimisen jälkeen voi todeta, että tämän tyyppisestä liiketoiminnasta on tarvetta, mutta että vielä vahvempi markkinarako on suotava. Markkinatutkimus toteutetaan myöhemmin, jonka kautta saadaan selkeämpi kuva siitä, mikä tarve markkinoilla on.