Flickcaféverksamhet ur ett socialpedagogiskt perspektiv : ett arbetshäfte
Portin, Mia (2014)
Portin, Mia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229499
Tiivistelmä
Examensarbetet är ett beställningsarbete av Folkhälsan i västra Helsinge r.f. och Flickcaféet som är verksamt under dess regi. Flickcaféet önskade starta projektet ”Stereotyper i flickvärlden” hösten 2013 och målet var att tillsammans med flickorna utarbeta en produkt, ett arbetshäfte, med övningar och idéer för hur man kan bearbeta sina fördomar. Syftet med verksamheten var att kunna skapa förståelse och motarbeta marginalisering av flickor i tonårsåldern med hjälp av socialpedagogiskt perspektiv. Frågeställningar för examensarbetet är: Vad är socialpedagogik? Hur stöder socialpedagogik självhjälpsgrupper? Varför tänker vi i stereotypa banor? Metoden för examensarbetet faller under rubriker utveckling av verksamhet. Den genomgående teoretiska bakgrunden är socialpedagogik, men relevant är även teori om självhjälpsgrupper och socialpsykologiska aspekter. Socialpedagogikens värdegrund genomstrålar bevisligen alla dessa områden.
Examensarbetet fungerar som teoretisk grund för produkten och ger en inblick av rådande samhällsstrukturer och riskfaktorer som påvisar att grupper som Flickcaféet behövs.
Examensarbetet fungerar som teoretisk grund för produkten och ger en inblick av rådande samhällsstrukturer och riskfaktorer som påvisar att grupper som Flickcaféet behövs.