Tarinapankki Muonion matkailuyrittäjille : Tarinakokoelma Muonion seudulta
Ryynänen, Kaija-Liisa; Hyöky, Minna (2014)
Ryynänen, Kaija-Liisa
Hyöky, Minna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259827
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee tarinallisuutta ja tarinoiden hyödyntämistä matkailun ohjelmapalveluissa. Työmme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli kerätä tarinakokoelma arkipäivän työkaluksi matkailuyritysten käyttöön. Tarinapankki on kokoelma erityyppisiä tarinoita Muonion seudulta, joiden valintaan on vaikuttanut niiden hyödynnettävyys matkailualalla. Tarinapankin tarkoituksena on lisätä Muonion matkailusivuston mielenkiintoisuutta matkailijoiden ja yrittäjien näkökulmasta sekä samalla parantaa tarinoiden löydettävyyttä. Tarinakokoelma on valmis tekstisisältö, joka voidaan myöhemmin tuottaa esitteeksi tai pieneksi lehtiseksi.
Työssämme käsittelemme tarinallisuuden käyttöä ja tuotteistamista matkailupalvelussa sekä keskeisimpiä käsitteitä. Keskeisimmät tutkimuskysymykset ovat käyttävätkö muoniolaiset matkailuyritykset tarinoita ja millaisissa palveluissa tarinoita hyödynnetään. Menetelmänä työssämme käytämme laadullista tutkimusta. Teemahaastattelu sopi mielestämme parhaiten tiedonkeruumenetelmäksi, koska kysymykset olivat suurpiirteisiä ja haastateltavia oli vain yksi. Haastattelusta saamaamme materiaalia käytimme työssämme tietoperustassa ja tuloksissa hyväksi.
Kerromme tarinapankin aineiston keruusta ja toteutuksesta. Lopuksi analysoimme haastattelun tulokset, kerromme, miten tarinoita syntyy ja miten matkailun ohjelmapalveluja ja tarinallisuutta voidaan käytännössä yhdessä toteuttaa. Tuloksena todetaan, että ihmiset haluavat tarinoita liitettävän palveluihin ja tarinallisia tuotteita osataan kysyä. Tällaisten ohjelmapalveluiden tuotteistaminen Muoniossa on kuitenkin vielä aluillaan. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan hyvin tuotteistetuista palveluista.
Emme löytäneet vastaavia sähköisessä muodossa olevia tarinapankkeja muilta matkailualueilta. Tarinoita löytyy pääasiassa vain kirjoista ja ne sisältävät tarinoita koko Lapin alueelta.
Työssämme käsittelemme tarinallisuuden käyttöä ja tuotteistamista matkailupalvelussa sekä keskeisimpiä käsitteitä. Keskeisimmät tutkimuskysymykset ovat käyttävätkö muoniolaiset matkailuyritykset tarinoita ja millaisissa palveluissa tarinoita hyödynnetään. Menetelmänä työssämme käytämme laadullista tutkimusta. Teemahaastattelu sopi mielestämme parhaiten tiedonkeruumenetelmäksi, koska kysymykset olivat suurpiirteisiä ja haastateltavia oli vain yksi. Haastattelusta saamaamme materiaalia käytimme työssämme tietoperustassa ja tuloksissa hyväksi.
Kerromme tarinapankin aineiston keruusta ja toteutuksesta. Lopuksi analysoimme haastattelun tulokset, kerromme, miten tarinoita syntyy ja miten matkailun ohjelmapalveluja ja tarinallisuutta voidaan käytännössä yhdessä toteuttaa. Tuloksena todetaan, että ihmiset haluavat tarinoita liitettävän palveluihin ja tarinallisia tuotteita osataan kysyä. Tällaisten ohjelmapalveluiden tuotteistaminen Muoniossa on kuitenkin vielä aluillaan. Asiakkaat ovat valmiita maksamaan hyvin tuotteistetuista palveluista.
Emme löytäneet vastaavia sähköisessä muodossa olevia tarinapankkeja muilta matkailualueilta. Tarinoita löytyy pääasiassa vain kirjoista ja ne sisältävät tarinoita koko Lapin alueelta.