Opiskelijoiden kokemuksia vaihto-opiskelusta Etelä-Koreassa KE-LeGE-projektissa : Autenttisen oppimisen näkökulmasta
Isokoski, Niina (2014)
Isokoski, Niina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405219150
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja sen toimeksiantajana toimi KE-LeGE-projekti, jonka ensisijaisena tarkoituksena oli lisätä kansainvälistä osaamista kasvatusalan ammattilaisille Etelä-Korean ja EU:n maissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eurooppalaisten vaihto-opiskelijoiden kokemuksia KE-LeGE-projektissa hyödyntämällä soveltuvin osin sen omaa opiskelijakyselyä, ja antaa siten projektille informaatiota siitä, miten opiskelijat kokivat vaihto-opiskelun projektin mukana. Tutkimuksessa perehdyttiin vaihto-opiskelijoiden kokemuksiin pääasiallisesti kyselyn kautta, mutta lisäksi näkökulmaa on laajennettu tutustumalla tarkemmin aikaisempiin tutkimuksiin, sekä tutkijan omia kokemuksia hyödyntämällä.
Projektin vaihdot toteutettiin vuosien 2011-2013 välisenä aikana, ja opiskelijakysely tehtiin jokaisena kolmena syksynä, mutta opinnäytetyössä on hyödynnetty ainoastaan syyslukukausien 2011-2012 aineistoa. Tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivista- että kvantitatiivista menetelmää. Tietoperustan keskeisiä elementtejä ovat autenttinen oppiminen, Kolbin kokemuksellisen oppimisen malli ja Hofsteden malli kansallisten kulttuurien ulottuvuuksista.
Tulosten mukaan suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä projektin antiin ja oli sitä mieltä, että projekti antoi hyvän mahdollisuuden esitellä kulttuuria toisilleen. Positiivista palautetta annettiin myös siitä, että se oli ensimmäinen vaihto-ohjelma, joka oli suunnattu erityisesti opetusalan opiskelijoille. Osa oli pettyneitä, ettei heillä ollut mahdollisuutta harjoitteluun, vaikka sen odotettiin olevan osana tarjontaa. Tämä olisi ollut autenttisen oppimisen näkökulmasta tärkeää tuleville kasvatusalan ammattilaisille. Lisäksi monet yllätti paikallisten englannin kielen taso, mikä osaltaan hankaloitti integroitumista paikallisiin yhteisöihin. Toisaalta projektin kaveriohjelma auttoi monia vaihto-opiskelijoita tutustumaan kohdemaansa kulttuuriin ja ihmisiin. Korealaisia pidettiin maineensa veroisesti ystävällisinä ja auttavaisina kansalaisina, jotka myös kertoivat mielellään kotimaastaan. Parhaimpia tapoja tutustua paikalliseen kulttuuriin ja tapoihin olivat näin ollen mm. yhteiset ruokailut korealaisten kanssa. Vastauksista tuli esille myös monia aasialaisen kulttuurin ilmiöitä, joilla oli suuri vaikutus opiskelijoiden kokemuksissa.
Projektin vaihdot toteutettiin vuosien 2011-2013 välisenä aikana, ja opiskelijakysely tehtiin jokaisena kolmena syksynä, mutta opinnäytetyössä on hyödynnetty ainoastaan syyslukukausien 2011-2012 aineistoa. Tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivista- että kvantitatiivista menetelmää. Tietoperustan keskeisiä elementtejä ovat autenttinen oppiminen, Kolbin kokemuksellisen oppimisen malli ja Hofsteden malli kansallisten kulttuurien ulottuvuuksista.
Tulosten mukaan suurin osa opiskelijoista oli tyytyväisiä projektin antiin ja oli sitä mieltä, että projekti antoi hyvän mahdollisuuden esitellä kulttuuria toisilleen. Positiivista palautetta annettiin myös siitä, että se oli ensimmäinen vaihto-ohjelma, joka oli suunnattu erityisesti opetusalan opiskelijoille. Osa oli pettyneitä, ettei heillä ollut mahdollisuutta harjoitteluun, vaikka sen odotettiin olevan osana tarjontaa. Tämä olisi ollut autenttisen oppimisen näkökulmasta tärkeää tuleville kasvatusalan ammattilaisille. Lisäksi monet yllätti paikallisten englannin kielen taso, mikä osaltaan hankaloitti integroitumista paikallisiin yhteisöihin. Toisaalta projektin kaveriohjelma auttoi monia vaihto-opiskelijoita tutustumaan kohdemaansa kulttuuriin ja ihmisiin. Korealaisia pidettiin maineensa veroisesti ystävällisinä ja auttavaisina kansalaisina, jotka myös kertoivat mielellään kotimaastaan. Parhaimpia tapoja tutustua paikalliseen kulttuuriin ja tapoihin olivat näin ollen mm. yhteiset ruokailut korealaisten kanssa. Vastauksista tuli esille myös monia aasialaisen kulttuurin ilmiöitä, joilla oli suuri vaikutus opiskelijoiden kokemuksissa.