Erityisopiskelijan kansainvälinen työssäoppiminen
Suuronen, Risto (2014)
Suuronen, Risto
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218974
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli erityisopiskelijoiden kansainvälisen työssäoppimisen hyvien käytäntöjen kehittäminen ja se miten se tukisi heidän ammatillista kehittymistään. Työssä pyrittiin myös selvittämään onko kansainvälisellä työssäoppimisella vaikutusta opiskelijoiden työllistymiseen. Yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan mahdollisuudet kansainvälistymiseen pitäisi tarjota myös heikommassa asemassa oleville opiskelijoille.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin kansainvälistymistä Raision seudun koulutuskuntayhtymässä ja ammatillisessa koulutuksessa yleisesti. Tässä osiossa tarkasteltiin myös Suomessa toimivien erityisoppilaitosten kansainvälistymisprojekteja ja erityisopiskelijoiden kansainvälistymisen tulevaisuudennäkymiä. Kansainvälisyys ja työllistyminen olivat myös tarkasteltavana
Työn empiirinen osuus koostuu kolmen Naantalin ammattiopiston opiskelijan työssäoppimisjaksosta Espanjassa Fuengirolassa syksyllä 2013. Aineisto kerättiin osallistuvasti havainnoiden, lisäksi analysoitiin opiskelijoiden matkaraportteja ja CIMOLLE palautettuja osallistujien raportteja.
Opinnäytetyössä selvisi se, että koko EU:n alueella halutaan edistää kansainvälistä työssäoppimista. Yhteiskunnallisesti se nähdään myös merkittävänä asiana. Työnantajat arvostavat taitoja, joiden voidaan olettaa kehittyvän kansainvälisen työssäoppimisen aikana, mutta rekrytointitilanteessa näitä taitoja ei kuitenkaan osata tunnistaa. Koulujen toiminnassa kansainvälisyys on usein irrallaan jokapäiväisestä toiminnasta omana erityisalueenaan. Tämä vaikeuttaa kansainvälisen työssäoppimisen huolellista ennakkosuunnittelua.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin kansainvälistymistä Raision seudun koulutuskuntayhtymässä ja ammatillisessa koulutuksessa yleisesti. Tässä osiossa tarkasteltiin myös Suomessa toimivien erityisoppilaitosten kansainvälistymisprojekteja ja erityisopiskelijoiden kansainvälistymisen tulevaisuudennäkymiä. Kansainvälisyys ja työllistyminen olivat myös tarkasteltavana
Työn empiirinen osuus koostuu kolmen Naantalin ammattiopiston opiskelijan työssäoppimisjaksosta Espanjassa Fuengirolassa syksyllä 2013. Aineisto kerättiin osallistuvasti havainnoiden, lisäksi analysoitiin opiskelijoiden matkaraportteja ja CIMOLLE palautettuja osallistujien raportteja.
Opinnäytetyössä selvisi se, että koko EU:n alueella halutaan edistää kansainvälistä työssäoppimista. Yhteiskunnallisesti se nähdään myös merkittävänä asiana. Työnantajat arvostavat taitoja, joiden voidaan olettaa kehittyvän kansainvälisen työssäoppimisen aikana, mutta rekrytointitilanteessa näitä taitoja ei kuitenkaan osata tunnistaa. Koulujen toiminnassa kansainvälisyys on usein irrallaan jokapäiväisestä toiminnasta omana erityisalueenaan. Tämä vaikeuttaa kansainvälisen työssäoppimisen huolellista ennakkosuunnittelua.