Sähkö- ja hybridiajoneuvojen maahantuontitarkastus
Katvesoja, Tomi (2014)
Katvesoja, Tomi
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405229235
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä sähkö- ja hybridiajoneuvojen tekniikkaa sekä niiden tuomia haasteita ja vaatimuksia. Sähkö- ja hybridiajoneuvot sisältävät paljon korkeajännitetekniikkaa, minkä kanssa työskentely voi olla hengenvaarallista, jos uusia vaatimuksia ei oteta huomioon.
Opinnäytetyö on tehty yhdessä uusille autoille maahantuontitarkastuksia tekevän Assistor Oy Ab:n kanssa. Opinnäytetyöstä on hyötyä sähkö- ja hybridiajoneuvoja korjaaville ja huoltaville yrityksille sekä kaikille, jotka ovat tekemisissä sähkö- ja hybridiajoneuvojen kanssa.
Hybridiajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoa, jossa käytetään useampaa kuin yhtä voimanlähdettä ajoneuvon liikutteluun. Useimmiten hybridiajoneuvo on polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Käyttämällä sähkömoottoria polttomoottorin rinnalla pyritään pienentämään polttomoottorin heikkouksia, kuten huonoa hyötysuhdetta osakuormalla ajettaessa ja pakokaasupäästöjä. Sähköajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoa, jossa ajoneuvoa liikuttaa vain sähkömoottori. Sähköajoneuvon energiavarastona yleisin on akkuratkaisu, mutta energia voidaan ottaa myös polttokennosta.
Ajoneuvojen maahantuontitarkastuksella tarkoitetaan ajoneuvoon, heti maahantulon jälkeen, tehtävää tarkastusta, jossa ajoneuvon kaikkien sähköisten laitteiden, teknisten osien ja sisätilojen laatu ja kunto tarkastetaan. Näin rikkoutuneet ja puuttuvat osat voidaan korjata tai vaihtaa vielä, kun se on helppoa ja edullista.
Sähkö- ja hybridiajoneuvojen tulo maahantuontiyrityksille, korjaamoille ja huoltamoille edellyttää henkilökunnalta ja työntekijöiltä uusia koulutuksia ja vaatimuksia. Kun yritys aikoo korjata tai huoltaa sähkö- tai hybridiajoneuvoa, jossa on korkeajännitetekniikka, pitää sen tehdä ilmoitus Tukesille. Ilmoituksesta pitää ilmetä yrityksen sähkötöiden johtaja. Sen lisäksi, että yrityksellä pitää olla sähkötöiden johtaja, pitää sillä olla myös työnaikainen sähkötöiden johtaja, jonka pitää olla paikalla aina, kun korkeajännitetöitä tehdään. Tämän lisäksi kaikilla sähkötöitä tekevillä, heitä neuvovilla ja yrityksen esimiehillä pitää olla autoalalle suunniteltu SFS 6002 -standardin mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus suoritettuna.
Opinnäytetyö on tehty yhdessä uusille autoille maahantuontitarkastuksia tekevän Assistor Oy Ab:n kanssa. Opinnäytetyöstä on hyötyä sähkö- ja hybridiajoneuvoja korjaaville ja huoltaville yrityksille sekä kaikille, jotka ovat tekemisissä sähkö- ja hybridiajoneuvojen kanssa.
Hybridiajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoa, jossa käytetään useampaa kuin yhtä voimanlähdettä ajoneuvon liikutteluun. Useimmiten hybridiajoneuvo on polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Käyttämällä sähkömoottoria polttomoottorin rinnalla pyritään pienentämään polttomoottorin heikkouksia, kuten huonoa hyötysuhdetta osakuormalla ajettaessa ja pakokaasupäästöjä. Sähköajoneuvolla tarkoitetaan ajoneuvoa, jossa ajoneuvoa liikuttaa vain sähkömoottori. Sähköajoneuvon energiavarastona yleisin on akkuratkaisu, mutta energia voidaan ottaa myös polttokennosta.
Ajoneuvojen maahantuontitarkastuksella tarkoitetaan ajoneuvoon, heti maahantulon jälkeen, tehtävää tarkastusta, jossa ajoneuvon kaikkien sähköisten laitteiden, teknisten osien ja sisätilojen laatu ja kunto tarkastetaan. Näin rikkoutuneet ja puuttuvat osat voidaan korjata tai vaihtaa vielä, kun se on helppoa ja edullista.
Sähkö- ja hybridiajoneuvojen tulo maahantuontiyrityksille, korjaamoille ja huoltamoille edellyttää henkilökunnalta ja työntekijöiltä uusia koulutuksia ja vaatimuksia. Kun yritys aikoo korjata tai huoltaa sähkö- tai hybridiajoneuvoa, jossa on korkeajännitetekniikka, pitää sen tehdä ilmoitus Tukesille. Ilmoituksesta pitää ilmetä yrityksen sähkötöiden johtaja. Sen lisäksi, että yrityksellä pitää olla sähkötöiden johtaja, pitää sillä olla myös työnaikainen sähkötöiden johtaja, jonka pitää olla paikalla aina, kun korkeajännitetöitä tehdään. Tämän lisäksi kaikilla sähkötöitä tekevillä, heitä neuvovilla ja yrityksen esimiehillä pitää olla autoalalle suunniteltu SFS 6002 -standardin mukainen sähkötyöturvallisuuskoulutus suoritettuna.