Asiakastyytyväisyystutkimus ravintola Delissä
Mehtonen, Heli (2006)
Mehtonen, Heli
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122166
Tiivistelmä
Minun opinnäytetyöni on asiakastyytyväisyystutkimus kuopiolaiseen ravintola Deliin. Tavoitteena oli selvittää
mihin asioihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin ei. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää onko palvelussa tai
palvelun laadussa parannettavaa. Ravintola Deliin ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, joten siitä
saa paljon uutta tietoa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Vastauksia saatiin 171, joista haastatteluja oli kymmenen.
Vastaajilta kysyttiin taustatiedot ja he arvioivat ravintola Deliä 1-5 asteikolla. Vastaajilla oli myös mahdollisuus
kirjoittaa perusteluja ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä ravintola Delin palveluihin. Parannus- ja kehittämisehdotuksia
saivat ravintolan musiikki, erityisruokavalioiden huomioiminen ja sisustus. Palvelun laatua pidettiin
hyvänä ja siihen ei juuri haluttu muutoksia. Ruokalistaan osa vastaajista toivoi lisää monipuolisuutta ja laktoosittomia
vaihtoehtoja.
Asiakkaiden kehittämisehdotukset voidaan helposti toteuttaa tulevaisuudessa, jos siihen nähdään tarvetta. Esimerkiksi
ruokalistaan saadaan muutoksia ja monipuolisuutta, kun sitä uudistetaan seuraavan kerran. Juomavalikoimaa
voi muuttaa ruokalistan vaihtumisen yhteydessä. Sisustusta voi tarvittaessa muuttaa, mutta mihinkään
suurempiin muutoksiin ei tarvitse ryhtyä. Musiikki tulisi päivittää tai sen linjaa tulisi ainakin selkeyttää.
mihin asioihin asiakkaat ovat tyytyväisiä ja mihin ei. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää onko palvelussa tai
palvelun laadussa parannettavaa. Ravintola Deliin ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, joten siitä
saa paljon uutta tietoa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla ja haastatteluilla. Vastauksia saatiin 171, joista haastatteluja oli kymmenen.
Vastaajilta kysyttiin taustatiedot ja he arvioivat ravintola Deliä 1-5 asteikolla. Vastaajilla oli myös mahdollisuus
kirjoittaa perusteluja ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat ovat pääasiassa tyytyväisiä ravintola Delin palveluihin. Parannus- ja kehittämisehdotuksia
saivat ravintolan musiikki, erityisruokavalioiden huomioiminen ja sisustus. Palvelun laatua pidettiin
hyvänä ja siihen ei juuri haluttu muutoksia. Ruokalistaan osa vastaajista toivoi lisää monipuolisuutta ja laktoosittomia
vaihtoehtoja.
Asiakkaiden kehittämisehdotukset voidaan helposti toteuttaa tulevaisuudessa, jos siihen nähdään tarvetta. Esimerkiksi
ruokalistaan saadaan muutoksia ja monipuolisuutta, kun sitä uudistetaan seuraavan kerran. Juomavalikoimaa
voi muuttaa ruokalistan vaihtumisen yhteydessä. Sisustusta voi tarvittaessa muuttaa, mutta mihinkään
suurempiin muutoksiin ei tarvitse ryhtyä. Musiikki tulisi päivittää tai sen linjaa tulisi ainakin selkeyttää.