Palvelukansio Fazer Amica Lounaspuiston Take Away-myynnin apuna
Kemppainen, Tanja; Luttinen, Noora (2006)
Kemppainen, Tanja
Luttinen, Noora
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002122171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Fazer Amica -henkilöstöravintolaketjuun kuuluvalle kajaanilaiselle Lounaspuistolle
Take Away -palvelukansio. Lisäksi asiakkaita tutustutettiin käytännössä tulevaan Take Away -tuotetarjontaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena on monipuolinen palvelukansio Lounaspuiston
Take Away -myynnin tueksi. Opinnäytetyön teoriaosassa tuotiin esille henkilöstöravintoloiden kehitystä
ja niiden toimintaan liittyviä osa-alueita, jotka ovat merkittäviä Take Away -myynnin kannalta. Opinnäytetyön
lopputuotoksen onnistumisen edellytyksenä oli kartoittaa asiakkaiden tarpeita ja odotuksia Take Away -palvelua
kohtaan kyselyllä. Kyselyyn osallistui 113 vastaajaa ja se suoritettiin Lounaspuiston lounasasiakkaille syyskuussa
2006.
Kysely osoitti, että asiakkaat ovat kiinnostuneempia suolaisista kuin makeista tuotteista. Eniten asiakkaat ostaisivat
Take Away -tuotteita suurimpina juhlapyhinä, kuten vappuna, jouluna ja pääsiäisenä. Asiakkaita kiinnosti
myös, miltä tuote näyttää, tuotteen hinta ja käytetyt raaka-aineet. Näiden lisäksi lopullisesta palvelukansiosta käyvät
ilmi toimitusajat, erityisruokavaliot sekä muuttuvan hintakulttuurin vuoksi vain suuntaa-antavat hinnat. Palvelukansio
perehdyttää asiakkaat, liikesalaisuuden puitteissa, Lounaspuiston laajentuvaan Take Away -myyntiin tuotekuvausten
ja värikkäiden kuvien avulla.
Take Away -palvelukansio. Lisäksi asiakkaita tutustutettiin käytännössä tulevaan Take Away -tuotetarjontaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka lopputuotoksena on monipuolinen palvelukansio Lounaspuiston
Take Away -myynnin tueksi. Opinnäytetyön teoriaosassa tuotiin esille henkilöstöravintoloiden kehitystä
ja niiden toimintaan liittyviä osa-alueita, jotka ovat merkittäviä Take Away -myynnin kannalta. Opinnäytetyön
lopputuotoksen onnistumisen edellytyksenä oli kartoittaa asiakkaiden tarpeita ja odotuksia Take Away -palvelua
kohtaan kyselyllä. Kyselyyn osallistui 113 vastaajaa ja se suoritettiin Lounaspuiston lounasasiakkaille syyskuussa
2006.
Kysely osoitti, että asiakkaat ovat kiinnostuneempia suolaisista kuin makeista tuotteista. Eniten asiakkaat ostaisivat
Take Away -tuotteita suurimpina juhlapyhinä, kuten vappuna, jouluna ja pääsiäisenä. Asiakkaita kiinnosti
myös, miltä tuote näyttää, tuotteen hinta ja käytetyt raaka-aineet. Näiden lisäksi lopullisesta palvelukansiosta käyvät
ilmi toimitusajat, erityisruokavaliot sekä muuttuvan hintakulttuurin vuoksi vain suuntaa-antavat hinnat. Palvelukansio
perehdyttää asiakkaat, liikesalaisuuden puitteissa, Lounaspuiston laajentuvaan Take Away -myyntiin tuotekuvausten
ja värikkäiden kuvien avulla.