"Jos tiedotteita ei olisi, olisi työni huomattavasti hankalampaa" : Tiedotteiden esiintyvyys suomalaisissa aikakauslehdissä - ja kuinka parantaa tiedotteiden näkyvyyttä
Koski, Paula (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405218990
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aihe on muotitiedotteiden hyödyntäminen neljässä suomalaisessa aikakauslehdessä sekä se, kuinka muotitiedotteita voisi parantaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on viidessä Pohjoismaassa toimiva pr-toimisto Spalt PR. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle katsaus suomalaisten muotitoimittajien ajatuksiin tiedotteista sekä tiedottamisesta sekä selvittää, kuinka paljon tiedotteiden visuaalista sisältöä hyödynnetään aikakauslehtien sivuilla.
Neliosaisen opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustutaan toimeksiantajaan, teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimuksen kannalta oleellisimpaan termiikkaan. Toinen osa koostuu Spalt PR:n edustamien neljän muotimerkin tiedotteiden sekä Ellen, Glorian, Trendin ja Olivian syksyn numeroiden visuaalisen sisällön vertailusta sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen sisällönanalyysin keinoin. Kolmannessa osassa aikakauslehtien muotitoimittajat kertovat näkemyksiään onnistuneista muotitiedotteista sekä suomalaisten tiedotteiden parannustarpeista. Neljäs osa koostuu johtopäätösten ja analyysin keinoin kootuista tiedotteiden parannusehdotuksista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei tiedotteiden visuaalista sisältöä hyödynnetä sellaisenaan aikakauslehtien muotisivuilla. Tiedotteiden pr-arvo on suuri, mutta niiden näkyvyydet muotilehdissä ovat pieniä. Pr-arvon lisäksi tiedotteet palvelevat muotitoimittajaa antamalla inspiraatiota tuleviin muotijuttuihin sekä pitämällä toimittajat ajan tasalla ajankohtaisista muotiuutisista, yhteistyökuvioista ja tapahtumista.
Neliosaisen opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tutustutaan toimeksiantajaan, teoreettiseen viitekehykseen sekä tutkimuksen kannalta oleellisimpaan termiikkaan. Toinen osa koostuu Spalt PR:n edustamien neljän muotimerkin tiedotteiden sekä Ellen, Glorian, Trendin ja Olivian syksyn numeroiden visuaalisen sisällön vertailusta sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen sisällönanalyysin keinoin. Kolmannessa osassa aikakauslehtien muotitoimittajat kertovat näkemyksiään onnistuneista muotitiedotteista sekä suomalaisten tiedotteiden parannustarpeista. Neljäs osa koostuu johtopäätösten ja analyysin keinoin kootuista tiedotteiden parannusehdotuksista.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei tiedotteiden visuaalista sisältöä hyödynnetä sellaisenaan aikakauslehtien muotisivuilla. Tiedotteiden pr-arvo on suuri, mutta niiden näkyvyydet muotilehdissä ovat pieniä. Pr-arvon lisäksi tiedotteet palvelevat muotitoimittajaa antamalla inspiraatiota tuleviin muotijuttuihin sekä pitämällä toimittajat ajan tasalla ajankohtaisista muotiuutisista, yhteistyökuvioista ja tapahtumista.