Kiinteistöautomaation oppimisympäristön kehittäminen Wago-logiikalla
Jokisalo, Jaakko (2014)
Jokisalo, Jaakko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada rakennettua Mikkelin ammattikorkeakoulun tiloihin laadukas oppimisympäristö kiinteistöautomaation simulointia ja ohjelmointia varten. Sen avulla oli tarkoitus auttaa opiskelijoita kehittämään luovuuttaan ja vahvistaa heidän käsitystään siitä, mitä kaikkia eri toimintoja automaatiolla voidaan hoitaa kiinteistöissä. Myös ohjelmoinnin haasteet sekä kaikkien eri komponenttien yhdistäminen oppimisympäristössä loivat mielenkiintoisia tilanteita, joissa pääsi käyttämään ongelmanratkaisukykyään.
Ennen oppimisympäristön käytännön toteutusta oli otettava selvää itse kiinteistöautomaatiosta, siihen kuuluvista laitteista, ohjelmoitavista logiikoista sekä Wago-automaatiojärjestelmästä. Suunnittelun alkuvaiheessa mietittiin myös kustannuksia, joista suurin osa tuli antureista ja itse logiikasta, minkä jälkeen tilattiin käyttökelpoiset komponentit, jotka sopivat hyvin budjettiin.
Projektin ansiosta saatiin toteutettua laadukas oppimisympäristö. Itse projektissa opiskelijoiden tehtävänä on skaalata anturien ilmoittamia arvoja logiikkaan sekä määritellä niiden raja-arvot. Muita tärkeitä seikkoja ovat muun muassa lämmityksen, valaistuksen ja tuulettimien ohjaus, joista jälkimmäinen liittyy huonetilan ilmanvaihtoon.
Työn tuloksena saatiin opiskelijat opiskelemaan ohjelmointia nykyaikaisilla laitteilla sekä hankittua ympäristöön sellaiset komponentit, joita voi tulla työelämässäkin vastaan. Mielestäni tavoitteet täyttyivät myös sen osalta, että opiskelijat ymmärtävät paremmin itse kiinteistöautomaatiota, jännite/virtaviestejä sekä digitaalisten/analogisten kanavien toimintaa.
Ennen oppimisympäristön käytännön toteutusta oli otettava selvää itse kiinteistöautomaatiosta, siihen kuuluvista laitteista, ohjelmoitavista logiikoista sekä Wago-automaatiojärjestelmästä. Suunnittelun alkuvaiheessa mietittiin myös kustannuksia, joista suurin osa tuli antureista ja itse logiikasta, minkä jälkeen tilattiin käyttökelpoiset komponentit, jotka sopivat hyvin budjettiin.
Projektin ansiosta saatiin toteutettua laadukas oppimisympäristö. Itse projektissa opiskelijoiden tehtävänä on skaalata anturien ilmoittamia arvoja logiikkaan sekä määritellä niiden raja-arvot. Muita tärkeitä seikkoja ovat muun muassa lämmityksen, valaistuksen ja tuulettimien ohjaus, joista jälkimmäinen liittyy huonetilan ilmanvaihtoon.
Työn tuloksena saatiin opiskelijat opiskelemaan ohjelmointia nykyaikaisilla laitteilla sekä hankittua ympäristöön sellaiset komponentit, joita voi tulla työelämässäkin vastaan. Mielestäni tavoitteet täyttyivät myös sen osalta, että opiskelijat ymmärtävät paremmin itse kiinteistöautomaatiota, jännite/virtaviestejä sekä digitaalisten/analogisten kanavien toimintaa.