IMPACT OF A BRAND ON CONSUMER DECISION MAKING PROCESS
Baba, Abdul-Aziz (2014)
Baba, Abdul-Aziz
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208732
Tiivistelmä
Kahdeskymmenesensimmäinen vuosisata tuo tärkeitä muutoksia markkinoinnin strategiassa yhtiöille ja instituutioille, jotta heidän kilpailukykynsä ja kestävyytensä säilyisi epävakaassa markkinatilanteessa. Tärkeitä muutoksia ovat tuotemerkki-vastaavat, jatkuva tuotemerkkien suorituskyvyn tutkiminen ja kuluttajan käytöksen tutkiminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oliselvittää tuotemerkin vaikutuksetkuluttajienkäyttäytymiseen, erityisesti heidän ostokäyttäytymiseensä, ja mikä merkitys sillä on Ghanantelekommunikaatioalalla. Tavoitteena oli myös tutkiatuotemerkin vaikutustakuluttajienpäätöksentekoon, jotta voitaisiin kartoittaa matkapuhelinliittymienhaltijoitaAccrassa, Ghanassa; ja selvittää, onkokorrelaatiotakuluttajan käsityksellä tuotemerkistä ja sen markkinoinnin antaman kuvan välilläja. Työssä esitään myös keskeisiäteorioita ja käsitteitäaiheen ympäriltä. Tutkimuksessa käytettävä menetelmäoli:ei -todennäköisyysotantaanperustuvatiedonkeruu. Vastaajia oliyhteensäviisikymmentä,AdabrakaalueellaAccrassaGhananpääkaupungissa,käyttäen myyjiä avustajina. Tulokset näyttävät: 1. Kuluttajat ovat kiinnostuneita pakkauksesta ja tuotemerkin pakkausmerkinnästä koska tämä parantaa imagoa ja luo visuaalista haluttavuutta. 2. Kuluttajat saavat vaikutteita, ostopäätöstä varten, tuotteen laadusta ennen tuotemerkin valintaa. 3. On tapahtunut suuriamuutoksiatuotemerkin esittelyssäkoon,värin, muodonja suunnittelussakäytettyjen materiaalien suhteen. On selvää, ettäkuluttajat ovatvalistuneempia jaenemmän muotitietoisiaja valitsevat sen vuoksimieluumminhyvin kehittyneen tuotemerkin. 4. Mtnvakuutuksien tuotemerkeilläpuuttuuhelppo tunnistettavuusjasuosiokuluttajien mielissäja tätenvaatiijatkotutkimustatavoissa miten sitä voi kehittää.
Lopuksi, kuluttajat ovat hyvin valistuneita eri tuotemerkeistä markkinoillaja tätenmielikuva on hyvin ratkaiseva kun ruvetaan tekemään ostoksia - varsinkin ensimmäisellä ostokerralla. Myös perheet, ystävät ja viiteryhmät ovat tärkeässä roolissa vaikuttaessaankuluttajan ostopäätöksen tekoon. Tämä painottaa suurta huomiota tarjottavien palveluiden, innovaation ja erilaistumisen parantamiseen.
Lopuksi, kuluttajat ovat hyvin valistuneita eri tuotemerkeistä markkinoillaja tätenmielikuva on hyvin ratkaiseva kun ruvetaan tekemään ostoksia - varsinkin ensimmäisellä ostokerralla. Myös perheet, ystävät ja viiteryhmät ovat tärkeässä roolissa vaikuttaessaankuluttajan ostopäätöksen tekoon. Tämä painottaa suurta huomiota tarjottavien palveluiden, innovaation ja erilaistumisen parantamiseen.