Asiakastyytyväisyystutkimus Kaustisen Kauppakeskus Oy:lle
Jylhä, Marjaana (2010)
Jylhä, Marjaana
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kaustisen Kauppakeskus Oy:n rakentaja- ja ammattiasiakkaiden tyytyväisyyttä palvelun laatuun. Teoriaosassa on käsitelty asiakastyytyväisyyttä ja sitä, mistä asioista asiakastyytyväisyys muodostuu. Samoja osa-alueita on käytetty asiakastyytyväisyyskyselyssä. Työn tavoitteena oli selvittää se, miten asiakkaat kokevat kaupan palvelun ja toiminnan kokonaisuudessaan, sekä antaa kehittämisideoita kauppiaalle. Tavoitteena oli myös tehdä laadukas opinnäytetyö sekä asiakastyytyväisyystutkimus, josta yritykselle olisi hyötyä asiakastyytyväisyyden kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin tilaustyönä Kaustisen Kauppakeskus Oy:lle. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka sisälsi myös muutaman avoimen kysymyksen. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat satunnaisotannalla valitut rakentaja- ja ammattiasiakkaat Kaustiselta ja sen naapurikunnista. Tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti oli 38,1 %. Tulokset analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmilla.
Kaustisen Kauppakeskus Oy:n rakentaja- ja ammattiasiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Yritystä pidettiin luotettavana, sekä yrityksen valikoimaa monipuolisena. Parannettavaa oli asioinnin helppoudessa ja nopeudessa sekä tuotteiden saatavuudessa ja hintamerkintöjen selkeydessä.
Opinnäytetyö toteutettiin tilaustyönä Kaustisen Kauppakeskus Oy:lle. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka sisälsi myös muutaman avoimen kysymyksen. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat satunnaisotannalla valitut rakentaja- ja ammattiasiakkaat Kaustiselta ja sen naapurikunnista. Tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselylomakkeella. Kyselyn vastausprosentti oli 38,1 %. Tulokset analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmilla.
Kaustisen Kauppakeskus Oy:n rakentaja- ja ammattiasiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Yritystä pidettiin luotettavana, sekä yrityksen valikoimaa monipuolisena. Parannettavaa oli asioinnin helppoudessa ja nopeudessa sekä tuotteiden saatavuudessa ja hintamerkintöjen selkeydessä.