Yritystoiminnan kartoittaminen ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen perustettavalle yritykselle
Määttä, Joonas (2014)
Määttä, Joonas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405147961
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli uuden yrityksen perustamisen kartoittaminen, ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen perustettavalle yritykselle. Tutkimuksen kohteena oli uutta internetpalvelua kehittelevän henkilön perustettava yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa yrityksen perustamista harkitsevalle henkilölle lisätietoa yrityksen perustamisvaiheen vaatimuksista ja edellytyksistä: kartoittaa mahdolliset ulkopuoliset rahoitusvaihtoehdot, selvittää palvelun ja yrityksen perustamisesta ja toiminnasta aiheutuvat kulut, sekä laatia perustettavalle yritykselle liiketoimintasuunnitelma.
Liiketoimintasuunnitelma tuli laatia yritykselle liikeidean esittelemiseksi yrityksen sidosryhmille, ja palvelun taloudellisen kannattavuuden arvioimiseksi mahdollisia ulkopuolisia rahoittajia varten.
Tutkimuksessa tehtiin myös haastatteluja, joilla pyrittiin saamaan liikeidealle ulkopuolista arviointia niin potentiaalisten asiakkaiden, kuin yritysmaailman asiantuntijan näkökulmasta. Haastattelussa esiin nousseiden mielipiteiden ansiosta yrittäjä pystyy kehittämään palvelua paremmin kaikkia osapuolia palvelevaan suuntaan. Haastattelut ovat osa yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, jolloin myös liiketoimintasuunnitelmaa lukevat tahot voivat tutustua kolmansien osapuolien mielipiteisiin perustettavan yrityksen liikeideasta.
Liiketoimintasuunnitelma tuli laatia yritykselle liikeidean esittelemiseksi yrityksen sidosryhmille, ja palvelun taloudellisen kannattavuuden arvioimiseksi mahdollisia ulkopuolisia rahoittajia varten.
Tutkimuksessa tehtiin myös haastatteluja, joilla pyrittiin saamaan liikeidealle ulkopuolista arviointia niin potentiaalisten asiakkaiden, kuin yritysmaailman asiantuntijan näkökulmasta. Haastattelussa esiin nousseiden mielipiteiden ansiosta yrittäjä pystyy kehittämään palvelua paremmin kaikkia osapuolia palvelevaan suuntaan. Haastattelut ovat osa yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa, jolloin myös liiketoimintasuunnitelmaa lukevat tahot voivat tutustua kolmansien osapuolien mielipiteisiin perustettavan yrityksen liikeideasta.