Markkinointisuunnitelma : VilliVerso & Pieni Siivenisku
Purosto, Joanna; Männikkö, Pete (2014)
Purosto, Joanna
Männikkö, Pete
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma toimeksiantajana toimivalle paikalliselle eko-kaupalle, VilliVersolle sekä samoissa toimitiloissa toimivalle muun muassa ravintoterapeutin palveluja tuottavalle Pieni Siiveniskulle. Tavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa kehittämään yrityksensä markkinointia ja markkinointiviestintää, ideoida markkinointisuunnitelma ja erilaisia toimenpiteitä vuodelle 2014. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös että toimeksiantaja oppii uutta, ja saa valmiudet suunnitella markkinointisuunnitelmaa sekä kampanjoita omatoimisesti tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa on paneuduttu markkinointiin ja sen eri osa-alueisiin kuten analysointiin sekä suunnitteluun. Markkinointiviestintää on käsitelty omana osionaan ja siihen on sisällytetty tietoa ja esimerkkejä erilaisista markkinointiviestinnän muodoista ja keinoista sekä erilaisia tapoja ja kanavia, joita voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä. Eri osioihin on sisällytetty esimerkkejä sekä on pyritty antamaan vinkkejä ja ehdotuksia siitä, kuinka soveltaa kyseisen osion teoriaa käytännössä.
Lisäksi työn loppupuolella on oma teoriaosio myymäläympäristölle, jossa myymälää käsitellään markkinointiviestinnän näkökulmasta. Aiheesta muodostui työn aikana toimeksiantajalle erityisen ajankohtainen sillä yritys on muuttamassa uusiin liiketiloihin kuluvan vuoden (2013) lopussa. Teoriaosioiden esimerkeissä on myös pyritty ottamaan huomioon uuden myymälän sijainnin tuomat mahdollisuudet.
Työn loppupuolelta löytyy itse markkinointisuunnitelmaosio, johon on kerätty työn aikana ideoituja markkinointikeinoja. Esimerkkitoimenpiteille on määritelty tekijä sekä aika. Tämä on tehty helpottamaan toimeksiantajan ajankäyttöä siten, että markkinointitoimenpiteitä tekee aina kukin vuorollaan tietyn ajan. Tarkoitus on, ettei markkinointi sido koskaan koko henkilöstöä samaan aikaan.
Työn teoriaosuudessa on paneuduttu markkinointiin ja sen eri osa-alueisiin kuten analysointiin sekä suunnitteluun. Markkinointiviestintää on käsitelty omana osionaan ja siihen on sisällytetty tietoa ja esimerkkejä erilaisista markkinointiviestinnän muodoista ja keinoista sekä erilaisia tapoja ja kanavia, joita voidaan hyödyntää yrityksen markkinointiviestinnässä. Eri osioihin on sisällytetty esimerkkejä sekä on pyritty antamaan vinkkejä ja ehdotuksia siitä, kuinka soveltaa kyseisen osion teoriaa käytännössä.
Lisäksi työn loppupuolella on oma teoriaosio myymäläympäristölle, jossa myymälää käsitellään markkinointiviestinnän näkökulmasta. Aiheesta muodostui työn aikana toimeksiantajalle erityisen ajankohtainen sillä yritys on muuttamassa uusiin liiketiloihin kuluvan vuoden (2013) lopussa. Teoriaosioiden esimerkeissä on myös pyritty ottamaan huomioon uuden myymälän sijainnin tuomat mahdollisuudet.
Työn loppupuolelta löytyy itse markkinointisuunnitelmaosio, johon on kerätty työn aikana ideoituja markkinointikeinoja. Esimerkkitoimenpiteille on määritelty tekijä sekä aika. Tämä on tehty helpottamaan toimeksiantajan ajankäyttöä siten, että markkinointitoimenpiteitä tekee aina kukin vuorollaan tietyn ajan. Tarkoitus on, ettei markkinointi sido koskaan koko henkilöstöä samaan aikaan.