Työskentely monikulttuuristen lasten ja vanhempien kanssa päivähoidossa
Nevalainen, Tarja; Räsänen, Aliisa (2010)
Nevalainen, Tarja
Räsänen, Aliisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002172273
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössä käsittelemme monikulttuuristen lasten ohjaamista ja monikulttuuristen vanhempien kanssa työskentelyä päivähoidossa. Mitä ovat käytännön keinot monikulttuuristen lasten kanssa työskennellessä. Tarkoituksena on myös selvittää mitä erityispiirteitä monikulttuurisuus tuo perheiden kanssa työskentelylle.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Käsittelemme teoriaosuudessa suomalaista varhaiskasvatusta ja monikulttuurisuutta päivähoidossa. Lisäksi esittelemme monikulttuurisen ohjaustyön teoriaa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyössämme käytämme kvalitatiivista tutkimusotetta. Olemme haastatelleet päivähoidon työntekijöitä, jotka työskentelevät lapsiryhmissä, joissa on monikulttuurisia lapsia.
Keskeiset tutkimustulokset: Opinnäytetyössä selviää, että monikulttuuristen lasten kanssa työskentelevät ymmärtävät lasten oman kulttuurin merkityksen ja ottavan sen huomioon päivähoidossa. Tutkimuksessa ilmenee, että työntekijöiden ja perheen yhteisen kielen puuttuminen asettaa tiettyjä haasteita kommunikoinnille. Tutkimuksessa ilmenee myös, että päivähoidon työntekijöiden ja monikulttuuristen vanhempien hyvä suhde on merkittävä asia.
Johtopäätökset: Monikulttuuristen perheiden kanssa työskenteleminen on työntekijöille rikkaus. Haastatteluista ilmenee, että päivähoidon työntekijöillä tulee olla avoin asenne työskennellä kaikkien kulttuurien kanssa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Käsittelemme teoriaosuudessa suomalaista varhaiskasvatusta ja monikulttuurisuutta päivähoidossa. Lisäksi esittelemme monikulttuurisen ohjaustyön teoriaa.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyössämme käytämme kvalitatiivista tutkimusotetta. Olemme haastatelleet päivähoidon työntekijöitä, jotka työskentelevät lapsiryhmissä, joissa on monikulttuurisia lapsia.
Keskeiset tutkimustulokset: Opinnäytetyössä selviää, että monikulttuuristen lasten kanssa työskentelevät ymmärtävät lasten oman kulttuurin merkityksen ja ottavan sen huomioon päivähoidossa. Tutkimuksessa ilmenee, että työntekijöiden ja perheen yhteisen kielen puuttuminen asettaa tiettyjä haasteita kommunikoinnille. Tutkimuksessa ilmenee myös, että päivähoidon työntekijöiden ja monikulttuuristen vanhempien hyvä suhde on merkittävä asia.
Johtopäätökset: Monikulttuuristen perheiden kanssa työskenteleminen on työntekijöille rikkaus. Haastatteluista ilmenee, että päivähoidon työntekijöillä tulee olla avoin asenne työskennellä kaikkien kulttuurien kanssa.