Asiakaskokemus K-Kauppiaan näkökulmasta
Lippojoki, Elmo (2022)
Lippojoki, Elmo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090619922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090619922
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee K-Ruokakauppiaiden sudetta asiakaskokemukseen, ja millä tavalla he nä-
kevät sen, sekä toimivat parantaakseen asiakkaidensa kokemusta kaupassaan. Asiakaskokemus
on hyvin tärkeä osa K-Ruokakauppojen kilpailuetua, sillä kilpailevia konsepteja on monia. Asiakas-
kokemuksen lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi markkinointia.
Teoria aineiston ensimmäisessä osassa käsitellään asiakaskokemusta yleisesti, sekä millä tavoin
asiakaskokemus määritellään ja kuinka sitä tulisi tulkita. Miten asiakas tulisi kohdata asiakaskoke-
muksen näkökulmasta ja kuinka sitä tulisi kehittää.
Teoria aineiston toisessa osassa käsitellään markkinointia ja strategioita, jolla yrittäjät saisivat koh-
dennettua markkinointiaan osuvammin. Markkinoinnin eri keinot tuovat kulmaa niinkin tavalliseen
liiketoimintaan kuin päivittäistavarakauppaan.
Haastatteluissa käytettiin K-Kauppiaita, joilla on oma näkemys asiakaskokemuksesta ja millä tavoin
se näkyy päivittäistavarakaupassa. Vaikka Kesko on vahvasti K-Kauppiaiden tukena ovat he kuiten-
kin pääsääntöisesti yrittäjiä. Tästä syystä haastattelupohja on tapa, jolla persoonat saadaan myös
otettua huomioon.
kevät sen, sekä toimivat parantaakseen asiakkaidensa kokemusta kaupassaan. Asiakaskokemus
on hyvin tärkeä osa K-Ruokakauppojen kilpailuetua, sillä kilpailevia konsepteja on monia. Asiakas-
kokemuksen lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi markkinointia.
Teoria aineiston ensimmäisessä osassa käsitellään asiakaskokemusta yleisesti, sekä millä tavoin
asiakaskokemus määritellään ja kuinka sitä tulisi tulkita. Miten asiakas tulisi kohdata asiakaskoke-
muksen näkökulmasta ja kuinka sitä tulisi kehittää.
Teoria aineiston toisessa osassa käsitellään markkinointia ja strategioita, jolla yrittäjät saisivat koh-
dennettua markkinointiaan osuvammin. Markkinoinnin eri keinot tuovat kulmaa niinkin tavalliseen
liiketoimintaan kuin päivittäistavarakauppaan.
Haastatteluissa käytettiin K-Kauppiaita, joilla on oma näkemys asiakaskokemuksesta ja millä tavoin
se näkyy päivittäistavarakaupassa. Vaikka Kesko on vahvasti K-Kauppiaiden tukena ovat he kuiten-
kin pääsääntöisesti yrittäjiä. Tästä syystä haastattelupohja on tapa, jolla persoonat saadaan myös
otettua huomioon.