Bioanalyytikko-opiskelijoiden motivaatio itsenäiseen opiskeluun
Kortetmäki, Essi (2022)
Kortetmäki, Essi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090119785
Tiivistelmä
Itsenäinen opiskelu vaatii opiskelijoilta itseohjautuvuutta, ja itseohjautuvuus sisäistä motivaatiota. Sisäinen motivaatio syntyy, kun jokin kiinnostaa ilman palkkiotakin. Sisäistä motivaatiota lisäävät kyvykkyyden, autonomian, läheisyyden ja hyvän tekemisen kokemukset. Itsenäisen opiskelun lisääntyessä haasteeksi on todettu opiskelijoiden erilaiset valmiudet itsenäiseen opiskeluun, joka korostuu etä-ja verkko-opiskelussa. Opettaja voi toiminnallaan tukea opiskelijoiden motivaatiota. Kannustava ja innostava opettaja lisää opiskelijoiden motivaatiota ja sitoutumista opintoihin.
Tämä kehittämistyö on erillinen osa BioTriCK-hanketta. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää sähköisellä kyselyllä mitä Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijat kertovat motivaatiotekijöistä itsenäistä opiskelua kohtaan. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tuoda Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksen opiskelijoiden ja opettajien avuksi tietoa bioanalyytikko-opiskelijoiden motivaatiota edistävistä tekijöistä.
Kehittämisprojektin kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille (N=133). Tuloksia ei voida yleistää mutta niistä saatiin kehittämisideoita itsenäisen opiskelun tukemiseksi. Bioanalyytikko-opiskelijat toivoivat palautetta itsenäisestä opiskelusta, innostavaa ja kannustavaa opettajaa, joka on itsekin motivoitunut ja panostaa materiaaleihinsa.
Tuloksia peilaten rakennettiin huonetaulu bioanalyytikkokoulutuksen opettajille.
Tämä kehittämistyö on erillinen osa BioTriCK-hanketta. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää sähköisellä kyselyllä mitä Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijat kertovat motivaatiotekijöistä itsenäistä opiskelua kohtaan. Tämän kehittämistyön tavoitteena oli tuoda Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikkokoulutuksen opiskelijoiden ja opettajien avuksi tietoa bioanalyytikko-opiskelijoiden motivaatiota edistävistä tekijöistä.
Kehittämisprojektin kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselyllä Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoille (N=133). Tuloksia ei voida yleistää mutta niistä saatiin kehittämisideoita itsenäisen opiskelun tukemiseksi. Bioanalyytikko-opiskelijat toivoivat palautetta itsenäisestä opiskelusta, innostavaa ja kannustavaa opettajaa, joka on itsekin motivoitunut ja panostaa materiaaleihinsa.
Tuloksia peilaten rakennettiin huonetaulu bioanalyytikkokoulutuksen opettajille.