Sales process development between sales and customer relationships to increase efficiency
Kohonen, Jussi (2022)
Kohonen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082619657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082619657
Tiivistelmä
2020-luku on osoittanut yrityksille, että muutoksiin sekä markkinoilla tapahtuviin kiristyneisiin kilpailutilanteisiin on pystyttävä reagoimaan mahdollismman nopeasti sekä joustavasti. Siksi yrityksien kaikkien prosessien ja osa-prosessien on oltava mahdollisimman tehokkaita, jotta kilpailuetu ja olemassaolo markkinoilla pystytään turvaamaan mahdollisimman hyvin. Pandemiat sekä muut maailmanlaajuiset materiaalien saatavuusongelmat tekevät tästä tilanteesta entistä haastavamman. Mitä paremmin yrityksen prosessit ovat hallussa ja niitä kehitetään jatkuvasti, sitä paremmin saadaan kilpailuetua muihin markkinoilla oleviin yrityksiin nähden. Tässä tutkimuksessa kehitetään suomalaisen teollisuuden automaatioalalla toimivan yrityksen myyntiprosessia. Apuna käytetään Lean Management- ja Kaizen-periaatteita sekä niihin muokattuja tukitoimintoja. Tavoitteena on saada prosessi mahdollisimman tehokkaaksi yksinkertaistamalla muutamia osaprosesseja yrityksen toiminnassa ja jatkossa parantamalla toimintaa ja päivittäistä tekemistä Kaizenin mukaan pienin askelin ja turhien toimintojen karsimisella ja nopeuttamisella sekä koko prosessin jatkuvalla kehittämisellä ja parantamisella. Kehityskohteeksi määritettiin yrityksen toimesta myyntiprosessin ja sen osa-alueiden tehostaminen ja yhdenmukaistaminen koko organisaation alla, jotta asiakastyytyväisyys saadaan maksimoitua, lisäarvon tuottaminen parannettua ja toimintaa tehostettua yrityksen sisäisessä toiminnassa ja päivittäisessä työssä. Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu alkuvaiheessa Lean Managementin ja Kaizenin pääperiaatteisiin. Kvalitatiivinen tutkimusosuus toteutettiin aluksi yrityksen sisällä dokumentoimalla myyntiprosessi aiempien ohjeistusten perusteella uudeksi koko henkilökunnan kesken. Myös asiakastyytyväisyyskyselyitä hyödynnettiin tarkastelussa. Näistä saatiin arvokasta tietoa siitä, missä prosesseissa on eniten kehitettävää ja mitä lisäarvoa kukin pystyy tuomaan myyntiprosessin kehittämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuoda ilmi jatkuvan kehittämisen ja parantamisen hyötyjä sekä metodeja yrityksen jokapäiväisiin prosesseihin. Myyntiprosessin tehostaminen säästää yritykseltä turhia kustannuksia, parantaa asiakaskokemusta ja luo samalla myönteisen ja tehokkaan työilmapiirin, jossa jokaisen työntekijän pienilläkin parannusehdotuksilla ja työpanoksella on suuri merkitys. The 2020s have shown companies that it is necessary to be able to react as quickly as possible to changes and intensified competitive situations in the market. Therefore all the company's processes must be as efficient as possible in order to secure competitive advantage and market presence. Pandemics and other global material availability problems generate this situation even more challenging. The better a company's processes are in place and continuously developed, the better it will gain a competitive advantage over other companies in the market. This study develops the sales process of an company operating in the industrial automation sector in Finland. Lean Management and Kaizen principles with supporting actions are used to help in this development. The goal is to construct the process as efficient as possible by simplifying a few sub-processes in the company's operations and improving operations and day-to-day operations in insignificant steps, according to Kaizen, by cutting and speeding up unnecessary operations and continuously developing and improving the whole process. The aim of development was defined as streamlining and harmonizing the sales process and its components throughout the company group in order to maximize customer satisfaction, improve added value and streamline operations in the company's internal operations and day-to-day work. The theoretical part of the thesis is initially based on the main principles of Lean Management and Kaizen. The qualitative research part was carried out within the company by documenting the sales process as new among the entire staff based on the old instructions. Customer satisfaction surveys were also monitored. These provided valuable information what processes needed more development and what added value each employee can bring for developing the sales process and the customer experience. The purpose and aim of this thesis is to highlight the benefits of continuous development and improvement in the daily processes of the company. Streamlining the sales process saves the company unnecessary costs, creates a positive customer experience and at the same time creates a positive and efficient work atmosphere in which everyone's work is of great importance.