Työntekijäkokemuksen edistäminen perehdytysprosessia kehittämällä. Case: Kainuun ammattiopisto.
Lehtola, Katja (2022)
Lehtola, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519857
Tiivistelmä
Tässä kehittämistehtävässä oli tavoitteena selvittää, että miten Kainuun ammattiopiston perehdytysprosessia kehittämällä voidaan edistää parempaa työntekijäkokemusta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, että minkälainen työntekijäkokemus muodostuu perehdytysprosessin aikana, ja miten perehdytysprosessia kehittämällä voidaan edistää parempaa työntekijäkokemusta, ja mitkä asiat sitouttavat työntekijöitä.
Tämä kehittämistehtävä toteutettiin tapaustutkimuksena, ja tutkimusote oli laadullinen eli ns. kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen tarvittavaa aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla keväällä 2022 Kainuun ammattiopiston uusilta työntekijöiltä ja perehdyttäjiltä. Teemahaastattelussa kerättiin tietoa perehdytysprosessista, sen eri vaiheista ja sisällöistä, työntekijäkokemuksesta ja työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Teemahaastattelussa esitettyjen kysymysten avulla oli tarkoitus selvittää alle vuoden sisällä taloon tulleilta työntekijöiltä ja perehdyttäjiltä heidän kokemuksiaan perehdytysprosessista. Haastatteluun osallistui 3 työntekijää ja 2 esihenkilöä, jotka vastaavat perehdytyksestä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihi -kehittämispajaa, jonka tavoitteena oli herättää avointa keskustelua perehdytysprosessista, sen kokemuksista ja kehittämistarpeista teemahaastattelussa esiin nousseille teemoille. Kehittämispajaan osallistui haastatteluun osallistuneet esihenkilöt, yksi haastatteluun osallistunut työntekijä sekä Kainuun ammattiopiston perehdytysprosessin kehittämisestä vastaava henkilö. Googlen Jamboard-työkalua käytettiin apuna kehittämispajassa, johon koottiin yhdessä ajatuksia eri teemoista.
Perehdytysprosessin kehittämiskohteet liittyivät suunnitelmallisempaan toimintaan, yhteistyön vahvistamiseen ja sen kehittämiseen sekä tarpeellisen tiedon koonti sähköiselle verkkoalustalle. Tietoa tulisi keskitetysti koota niin, että se olisi helposti löydettävissä ja tieto pysyisi ajantasaisena. Tutkimuksen avulla saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään Kainuun ammattiopiston perehdytysprosessin kehittämisessä.
Tämä kehittämistehtävä toteutettiin tapaustutkimuksena, ja tutkimusote oli laadullinen eli ns. kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen tarvittavaa aineistoa kerättiin teemahaastattelun avulla keväällä 2022 Kainuun ammattiopiston uusilta työntekijöiltä ja perehdyttäjiltä. Teemahaastattelussa kerättiin tietoa perehdytysprosessista, sen eri vaiheista ja sisällöistä, työntekijäkokemuksesta ja työhön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Teemahaastattelussa esitettyjen kysymysten avulla oli tarkoitus selvittää alle vuoden sisällä taloon tulleilta työntekijöiltä ja perehdyttäjiltä heidän kokemuksiaan perehdytysprosessista. Haastatteluun osallistui 3 työntekijää ja 2 esihenkilöä, jotka vastaavat perehdytyksestä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihi -kehittämispajaa, jonka tavoitteena oli herättää avointa keskustelua perehdytysprosessista, sen kokemuksista ja kehittämistarpeista teemahaastattelussa esiin nousseille teemoille. Kehittämispajaan osallistui haastatteluun osallistuneet esihenkilöt, yksi haastatteluun osallistunut työntekijä sekä Kainuun ammattiopiston perehdytysprosessin kehittämisestä vastaava henkilö. Googlen Jamboard-työkalua käytettiin apuna kehittämispajassa, johon koottiin yhdessä ajatuksia eri teemoista.
Perehdytysprosessin kehittämiskohteet liittyivät suunnitelmallisempaan toimintaan, yhteistyön vahvistamiseen ja sen kehittämiseen sekä tarpeellisen tiedon koonti sähköiselle verkkoalustalle. Tietoa tulisi keskitetysti koota niin, että se olisi helposti löydettävissä ja tieto pysyisi ajantasaisena. Tutkimuksen avulla saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään Kainuun ammattiopiston perehdytysprosessin kehittämisessä.