Asiakkaan toimijuuden vahvistuminen Helsingin kaupungin vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksessa
Harju, Henna; Lautamo, Kim (2022)
Harju, Henna
Lautamo, Kim
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090419821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakasohjausta Helsingin kaupungin vammaisten sosiaalityössä. Tavoitteena oli asiakkaan toimijuuden vahvistuminen. Yhteistyökumppanina toimi Helsingin kaupungin vammaisten sosiaalityö.
Toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla toteutuneessa opinnäytetyössä aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Sosiaalityöntekijöille suunnatulla kyselyllä sekä Helsingin kaupungin vammaisten päiväaikaisen toiminnan asiakkaiden teemahaastatteluilla saatiin kuvaus senhetkisestä asiakkaan toimijuuden toteutumisesta Helsingin vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksessa. Kehittämistilaisuudessa asiakkaat ja sosiaalityöntekijät rakensivat yhdessä keskustellen tulevaisuuden asiakasohjauksen toimintatapoja asiakkaan toimijuuden vahvistumiseksi. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Vammaisten asiakasohjauksen tärkeimpiä osa-alueita ovat osallistuminen omien tarpeiden määrittelyyn, mahdollisuus valintojen tekemiseen, riittävä tieto ja tuki sekä päätöksentekoon osallistuminen. Toimijuudella tarkoitetaan tässä työssä yksilön mahdollisuutta tehdä valintoja ja ohjata toimintaansa valintojen mukaan sekä hänen sitoutumistaan ja osallisuuttaan toimintaan.
Tulokset vahvistivat työssä käytetyn teorian käsitteitä ja toivat esiin, että asiakkaan toimijuudella on suuri merkitys asiakasohjauksessa sekä asiakkaalle että sosiaalityöntekijälle. Yhteistyön sujuvuus ja toimiva vuorovaikutus korostuivat asiakasohjauksessa toimijuutta edistävinä tekijöinä. Työn tuotoksena muodostettu kuvaus asiakasohjauksen ydintekijöistä asiakkaan toimijuuden vahvistumiseksi on hyödynnettävissä joko suoraan käytännön asiakastyössä tai suunniteltaessa vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksen laatuun liittyviä seikkoja.
Toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla toteutuneessa opinnäytetyössä aineisto kerättiin kolmessa vaiheessa laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Sosiaalityöntekijöille suunnatulla kyselyllä sekä Helsingin kaupungin vammaisten päiväaikaisen toiminnan asiakkaiden teemahaastatteluilla saatiin kuvaus senhetkisestä asiakkaan toimijuuden toteutumisesta Helsingin vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksessa. Kehittämistilaisuudessa asiakkaat ja sosiaalityöntekijät rakensivat yhdessä keskustellen tulevaisuuden asiakasohjauksen toimintatapoja asiakkaan toimijuuden vahvistumiseksi. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Vammaisten asiakasohjauksen tärkeimpiä osa-alueita ovat osallistuminen omien tarpeiden määrittelyyn, mahdollisuus valintojen tekemiseen, riittävä tieto ja tuki sekä päätöksentekoon osallistuminen. Toimijuudella tarkoitetaan tässä työssä yksilön mahdollisuutta tehdä valintoja ja ohjata toimintaansa valintojen mukaan sekä hänen sitoutumistaan ja osallisuuttaan toimintaan.
Tulokset vahvistivat työssä käytetyn teorian käsitteitä ja toivat esiin, että asiakkaan toimijuudella on suuri merkitys asiakasohjauksessa sekä asiakkaalle että sosiaalityöntekijälle. Yhteistyön sujuvuus ja toimiva vuorovaikutus korostuivat asiakasohjauksessa toimijuutta edistävinä tekijöinä. Työn tuotoksena muodostettu kuvaus asiakasohjauksen ydintekijöistä asiakkaan toimijuuden vahvistumiseksi on hyödynnettävissä joko suoraan käytännön asiakastyössä tai suunniteltaessa vammaisten sosiaalityön asiakasohjauksen laatuun liittyviä seikkoja.